Ny kurs for Cimber Sterling

Strategien omfatter forenkling og tættere samarbejde med det svenske søsterselskab Skyways. Kerneforretningen bliver indenrigstrafik i Danmark og Sverige samt regional trafik – til en start til og fra Skandinavien og på længere sigt i hele Nordeuropa. 

 

Cimber Sterling strømliner flyflåden og optimerer ruteøkonomien ved at fokusere på de lønsomme og strategisk vigtige ruter. Flere tiltag, der skal reducere omkostningerne, bliver sat i gang, og ambitionen er at gøre Cimber Sterling til Nordens førende regionale luftfartsselskab i et tæt samarbejde med Skyways, fortæller CEO, Jan Palmér.

 

”Vi vil arbejde tættere sammen med Skyways, og vi vil skærpe vores kerneforretning. Udgangspunktet er klart: Vi skal forenkle vores forretning, højne kvaliteten og levere det, vi lover. Med andre ord skal vi finde nogle af de kvaliteter frem, som historisk har kendetegnet selskabet, og vi skal realisere en række fordele via samarbejdet med Skyways,” siger han.

 

”Cimber Sterling har i en periode ikke været gode nok til at sikre den rette kvalitet i flyveplanen, og der har været for mange aflysninger. Selv om situation tydeligt har forbedret sig i november, skal vi sikre permanent høj kvalitet”

 

Cimber Sterling vil i fremtiden satse på to mindre fly, en turboprop og en jet. Det betyder, at Boeing-flyene udfases i løbet af de kommende år.

 

”Vi går fra at have fem flytyper i Cimber Sterling og Skyways til i fremtiden kun at have to mindre flytyper, der er mere omkostningseffektive og kan bruges til både direkte rutetrafik og ferietrafik i og fra vores hjemmemarked. Det giver os de bedste forudsætninger for at drive et konkurrencedygtigt og fokuseret regionalt flyselskab,” forklarer Jan Palmér.

 

Trods regionalt fokus vil Cimber Sterling fortsat være aktiv på leisure markedet, som primært er ruter til feriedestinationer. For eksempel øges antallet af afgange fra udvalgte provinslufthavne.

 

Selskabets resultat for andet kvartal 2011/12 er offentliggjort i dag, og med udgangspunkt i den nuværende markedssituation er forventningerne til hele regnskabsåret blevet nedjusteret. Det negative driftsresultat på 43,1 mio. kr. (EBIT) skyldes blandt andet et lavere aktivitetsniveau og højere omkostninger til blandt andet brændstof og teknisk vedligehold end ventet.

Skrevet af Flemming Juul