Halfdan i skikkelse af Bendik Aunan i den nye reklamekampagne ’Don’t come here’. (Foto: Visit Oslo | PR)

Ny opfordring til turister: Hold jer væk

Det er blevet et hit, at Visit Oslo nu beder turister om at blive væk fra den norske hovedstad. En ny kampagne er gået viralt og indtil videre har den fået millioner af visninger på sociale medier.

”For at være helt ærlig så ville jeg ikke selv komme på besøg her – Oslo er bare så.. Jeg mener, kan man overhovedet kalde den for en by?”

Sådan lyder åbningen til en ny reklamekampagne som Visit Oslo står bag. Omdrejningspunktet er, at man beder turister om at vælge et andet sted at holde ferie, og noget tyder på, at tilgangen med humor og selvironi fungerer.

Videoen er nemlig gået viralt. Torsdag i denne uge havde den fået 1,5 millioner visninger på TikTok, 1,2 millioner på Instagram, 128.000 på YouTube og flere end seks millioner visninger på X.com, der tidligere var kendt som Twitter.

Får alligevel fremvist byens gode sider
Den nye marketingkampagne er udviklet af reklamebureauet NewsLab fra Oslo. Her fandt indholdsproducent August Jorfald på den 31-årige fiktive karakter Halfdan, der har hovedrollen i videoen. Det skete, da Jorfald på en rejse til Paris lod være med at besøge Eiffeltårnet.

Hans opfattelse var, at den verdenskendte attraktion var for populær blandt turister og derfor ikke interessant. På flyvningen hjem fortrød han dog den beslutning. Det blev kimen til den nye kampagne, der trods slaglinjen “don’t come here” får fremvist en del af Oslos gode sider.

Halfdan – som spilles af Bendik Aunan – har svært ved at finde entusiasmen for sin hjemby, men alligevel ser man blandt andet naturen omkring hovedstaden, kvarterer i den indre by samt havnefronten med Oslo Operahus, museet for Edvard Munchs værker samt flydende saunaer og badegæster.

Opfatter Oslo som underdog
Anne-Signe Fagereng, der er marketingchef for Visit Oslo, forklarer, at strategien bag den anderledes tilgang til kampagnen var, at man ville forsøge at skille sig ud fra de mange andre destinationer, der kæmper om turisternes opmærksomhed.

”Den eneste grund til, at vi turde gøre brug af den slags ærlig humor i en international kampagne var, at vi ville have folk til at lægge mærke til os. Det er aldrig risikofrit at gå sådan til værks, men heldigvis har vi fået enormt mange positive tilbagemeldinger.”

Visit Oslo oplever, at byen fortsat er ukendt af mange, og derfor mente man, at det var på sin plads at gøre noget udover det sædvanlige for at rette rampelyset i retning af den norske hovedstad.

”Inspirationen er Oslos position som en underdog, hvad angår storbyferiedestinationer – både i Europa og i Norden,” siger Fagereng.

”Oslo har dog gennemgået en utrolig positiv forvandling i løbet af de sidste par årtier, så det er på tide, at vores egen fremstilling af vores hovedstads kvaliteter kommer i trit med virkeligheden. Også selvom vores fiktive hovedperson Halfdan måske ikke er helt enig.”


Relaterede artikler:

Amsterdam i ny kampagne mod uregerlige turister

Europæisk storby til unge party-briter: Bliv væk

Ny dansk kampagne skal skaffe udenlandske turister