Øresundsbro Konsortiet tjente sidste år 1,2 milliarder danske kroner til deling mellem den danske og svenske statskasse. Arkiv-PR-foto: Øresundsbron.

Øresundsbroen har boom af danske fritidskunder

Mens færre svenske fritidsrejsende sidste år kørte over Øresundsbroen, steg antallet af danske. Den dansk-svenske forbindelse har dog stadig færre bilister og turistbusser end før pandemien.

I snit var der sidste år dagligt 17.992 personbiler og motorcykler over Øresundsbroen, det er 10 procent flere end i 2022 – men lidt over tre procent mindre end i 2019, året før pandemien; hér var det daglige tal i snit 18.621.

Hovedparten af de passerende personbiler har en aftale med Øresundsbroen, for eksempel ØresundGo. Men lidt over 10 procent betaler kontant eller med kreditkort. Det tal passer med, at Øresundsbroen som tommelfingerregel siger, at 88 procent af de passerende personbiler er danske eller svenske – en del af de resterende er derfor biler fra andre lande uden behov for en rabatordning for hyppig brug af den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige.

Antallet af busser, for eksempel turistbusser, er også fortsat under tiden før pandemien. Der var i snit sidste år 130 busser på Øresundsbroen om dagen – tilbage i 2019 var tallet 160, altså næsten 20 procent flere.

Danske fritidskunder over broen som aldrig før
Tallene fremgår af en trafikopgørelse for 2023 fra Øresundsbroen. Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron, siger i en pressemeddelelse:

”Den danske fritidstrafik var sidste år på rekordniveau det meste af året. I modsætning til tidligere år, er det nu danskerne (fremfor svenskerne), der kører mest over broen. Stor dansk interesse for ferie i det svenske lokalområde og en fortsat svag svensk krone har sandsynligvis bidraget til denne udvikling.”

Mens fritidstrafikken blandt danske ØresundGo-kunder steg omkring 23 procent sidste år sammenlignet med 2022, faldt den svenske fritidstrafik 5 procent, oplyses det. Samlet steg fritidstrafikken blandt ØresundGO-kunder i begge retning med 0,3 procent i forhold til den seneste top i 2019.

Øresundsbron peger også på, at ændrede rejsemønstre hos pendlere og erhvervskunder efter pandemien, med mere hjemmearbejde og flere digitale møder, påvirkede rejserne over broen sidste år. Pendlertrafikken sidste år var 10-15 procent lavere end i 2019.

Erhvervstrafikken steg en smule i forhold til 2022, hvilket blandt andet kan skyldes en normalisering af taxa- og flytrafik til og fra Københavns Lufthavn, lyder det. Nogle taxa- og biludlejningsfirmaer fordoblede sidste år deres trafik over Øresundsbroen i forhold til 2022.

En pengemaskine for den danske og svenske stat
Øresundsbron, der ejes ligeligt af den danske og svenske stat, havde sidste år vejtrafikindtægter på 1,7 milliarder danske kroner; hertil kommer indtægter fra passerende jernbanetog på 582 millioner danske kroner; altså i alt, plus ”diverse,” indtægter på 2,3 milliarder kroner.

Øresundsbro Konsortiets driftsomkostninger var 282 millioner kroner, mens renteudgifterne var på 242 millioner danske kroner.

Efter posteringer som værdiregulering og valutakurseffekt, endte konsortiet med et overskud på 1,2 milliarder danske kroner, oplyses det.

 

Relaterede artikler:

Her er danskernes vinterferiefavoritter i 2024

Københavns Lufthavn i storform: Syv procent vækst

Øresundsbron hæver og sænker priserne