Øresundsregionen er et nyt madmekka

saluhaller-1000x500En nyåbnet torvehal i Malmö, de populære Torvehaller i København, blomstrende streetfood-markeder og voksende interesse for mad og råvarer tegner et billede af Øresundsregionen med fokus på mad, som appellerer til turister og regionens indbyggere.

I fredags åbnede den længe ventede Saluhall (torvehal) i Malmö med 16 butikker og restauranter for  lange køer af madentusiaster. Den store interesse er symptomatisk for vores tid, mener Nina Karyd, som sammen med sin bror Martin er initiativtagere til den privatejede torvehal i Malmö.

”Flere af os lever for mad. Vi vil spise, lave og kigge på mad. Interessen for råvarernes kvalitet, og hvor de kommer fra, stiger. Vi tror, at den intensive fokus på mad fortsætter med at stige”, siger Nina Karyd.

Torvehaller har været mere almindelige i Sverige end i Danmark, og har en lang historie, hvor man har kunnet handle specialiteter samlet under et tag.

At de etablerede Torvehaller i København kun ligger en halv times rejse væk, er ikke et problem – snarere en fordel. Niels Lønborg Brandt, konceptdirektør for Torvehallerne i København var med til Malmö Saluhalls indvielse, og han er enig.

”Jeg ser Malmö Saluhall som en kollega, og ikke som en konkurrent. Sammen kan vi arbejde for denne måde at handle på: At man køber sine råvarer på et marked, med eksperter, i stedet for i anonyme supermarkeder”.

Han minder om, at der er helt forskellige produkter alt efter, hvilket land man handler i, og at mange danskere kan lokkes af en lav svensk krone, mens svenskerne gerne rejser til København for at finde ny inspiration og nyde det, som hovedstaden ellers kan tilbyde.