’SAS burde være død – men viser sin eksistensberettigelse’

Jacob Pedersen fotograferet i 2009 af Stand By, da han besøgte Boeing i Seattle. Her skulle Norwegian modtage endnu en Boeing B737-800 – det var samtidig B737 nr. 6.000, der blev leveret til et flyselskab.

LUFTFART: Ved generalforsamling i går hos Danske Flyvejournalister havde aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen, debatindlæg – også om hvem, SAS mulige køber bliver.

Jacob Pedersen kom til Sydbank i 2002 og har siden 2005 holdt øje med SAS-aktien, som han ikke anbefaler køb af.

”Jeg får informationer fra luftfartsindustrien. Der er meget engagerede medarbejdere. Ansatte i f.eks. SAS og Norwegian ringer til mig, oftest fordi de hader mig pga. noget, jeg har sagt. Men jeg prøver at vende deres galde til noget positivt,” sagde han i går i forbindelse med generalforsamlingen hos Danske Flyvejournalister, som Spies igen lagde lokaler til på sit danske hovedkontor i Ørestad.

Mens mange lavpris/discount-selskaber tjener penge, taber mange fuldservice flyselskaber pga. faldende priser på flybilletter – og andre led i værdikæden, f.eks. lufthavne, typisk hæver priserne hvert år. Det samme gør de to primære flyfabrikker, Airbus og Boeing, noterede Jacob Pedersen.

”Prisen på flybilletter er vigtig, navnlig for fritidsrejsende, men mange forretningsrejsende bruger SAS, fordi SAS har det bedste netværk. Her er dets bonusprogram et vigtigt værktøj,” sagde Jacob Pedersen og tilføjede, at flyselskaberne bl.a. er udfordret af nye konkurrenter, web-konferencer og højhastighedstog.

Jacob Pedersen sagde også, at lavprisselskaberne tiltrækker flere forretningsrejsende. Ryanair er på vej ind i primære lufthavne. Ryanair har set Easyjet vokse i store lufthavne, hvor de store selskaber ikke voksede så meget.

Norwegian har f.eks. bestilt mange nye fly, de køber flere end SAS og får dem derfor til en bedre pris. Allerede der har de en konkurrencefordel. Norwegian har i dag 116 fly, i 2018 har de 163. De har i dag 12 langrutefly, men 32 i 2018.

40 pct. af Norwegians passagerer er uden for Skandinavien, sagde Jacob Pedersen, der også noterede, at SAS formentlig er glad for flyskatter, da det holder Ryanair ude.

Jacob Pedersen sagde også, at Lufthansa næppe køber SAS, Lufthansa har signaleret, at deres vækst kommer fra lavprissegment, f.eks. Eurowings

Han tror mere på, at British Airways moderselskab, IAG, kunne være en mulig køber, men det ville være en smuk løsning hvis SAS og Finnair først blev sammenlagt: ”SAS har haft overskud tre år i træk. SAS er store på kort- og mellemdistanceruter, mens langruterne er et lille område for SAS.

”SAS burde være død for længe siden – de har skandinaviske omkostninger i kamp mod bl.a. lavprisselskaber. Omvendt har SAS et bedre produkt, og har en berettigelse pga. deres produkt,” sagde Jacob Pedersen og tilføjede: ”Air France KLM taber penge på kort og mellemdistance, men tjener på langruter, hvor de ikke flyver i konkurrence med lavprisselskaber”

Sjovt nok stemte de to slots, SAS forleden solgte i London Heathrow med den kartelbøde, SAS fik fra EU, noterede Jacob Pedersen.