SAS vil ikke sælge Eurobonus

Værdien af et flyselskabs bonusprogram blev tirsdag understreget, da Air Berlins solgte hovedparten af sit loyalitetsprogram til pris, der nærmest matcher børsværdien af flyselskabet.

Hos SAS var frasalg af Eurobonus  på bordet under selskabets gennemgang af spareplanen, men blev fredet i den storstilede forretningsplan 4Excellence.

”Vi har forholdt os til alt af værdi i SAS. Vi har også set på Eurobonus, der har stor værdi for SAS. Men et salg af Eurobonus er ikke del planen. Eurobonus er en væsentlig del at vores tilbud til kunderne og en integreret del af SAS,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS Danmark, til Ritzau Finans.

Air Berlin solgte tirsdag 70 pct. af sit bonusprogram, Topbonus, til en af sine storaktionærer, Etihad Airways fra Abu Dhabi, for 184,4 mio. euro. Til sammenligning er hele børsværdien af Air Berlin 187 mio. euro.

Prisen giver fingerpeg om værdien af SAS’ bonusprogram, som analytikere over for Berlingske Business skønnede, ville indbringe SAS over én milliard kr. Hos Sydbank vurderer aktieanalytiker Jacob Pedersen, at Eurobonus er langt vigtigere for SAS end for Air Berlin.

”Det er muligt at frasælge bonusprogrammer. Men bonusprogrammer er vigtigere for et stort netværksselskab som SAS, der har et mangeårigt medlemsselskab i en alliance, end for et selskab som Air Berlin, som først for nylig kom i en alliance. SAS har højere andel af forretningsrejsende, så loyalitetsprogrammet er en meget vigtigere for SAS end for Air Berlin,” siger han til Ritzau Finans.

Jacob Pedersen kan ikke forestille sig, at SAS vil sælge Eurobonus, som han kan kalder ”kernen i SAS.” Eurobonus har mange medlemmer og er en stor loyalitetsskabende faktor,” siger han.

For et år siden købte Etihad Airways tæt på 30 pct. af Air Berlin. Alliancen mellem de to flyselskaber har givet selskaberne over 300.000 passagerer og sparet dem for over 100 mio. euro, oplyste Air Berlin i går.

SAS oplyste tidligere i år til standby.dk, at der hver måned kommer ca. 30.000 medlemmer til SAS Eurobonus. Alene i Danmark har over 537.000 Eurobonus’ første kort, Basic, 25.000 danskere har sølvkortet og 12.000 guldkortet. 80 pct. af de optjente Eurobonus point bruges til at købe rejser eller blive opgraderet på flyvninger.

Udover SAS-kortene Basic, Sølv og Guld findes et fjerde kort, Pandion. Dette superkort har ca. 2.000 meget rejsende SAS-kunder, herunder 250 danskere.

Foruden at sikre indehaveren service af en anden verden, garanterer Pandion-kortet, at der altid er plads på SAS-flyet. Også selv om det er fuldt booket, og andre må vige deres plads.