Små lufthavne er sårbare

»Vi er især bekymrede for små og mellemstore lufthavne med regionale ruter, hvor flyselskaberne kan vælge og vrage mellem ruter uden at lave langsigtede forpligtelser. Disse kan ofte være de første ruter, der ryger, når flyselskaber trimmer deres tilbud,« siger kommunikationsdirektør Robert O’Meara, der definerer små og mellemstore lufthavne som dem, der har færre end fem millioner passagerer årligt. Det skriver Berlingske Tidende i dag. 

 

 

 

De europæiske lufthavnes egen organisation, ACI Europe, forklarer, at da regionale lufthavne har mindre trafik end lufthavne ved hovedstadslufthavne, har de også flere ledige »slots«, altså landings- og afgangstider. Det står i skarp kontrast til store lufthavne, f.eks. Heathrow ved London, der kan sælge sine slots for formuer, fordi flyselskaberne kæmper om at få lov til at flyve hertil.

 

 

Direktøren i Danmarks største lufthavn, Københavns Lufthavn, har tidligere spået, at krisen kan betyde lukninger af ruter fra mindre lufthavne.

 

»Et udfald af krisen i branchen kan være, at der ikke længere er økonomi i at opretholde direkte ruter fra mindre lufthavne. Det kan betyde, at vi får flere transferpassagerer, fordi flere passagerer derfor skal via København,« lød fra det Brian Petersen ved offentliggørelsen af lufthavnens halvårsregnskab i år.

 

 

Billund Lufthavn falder med sine 2,3 millioner gennemrejsende sidste år ind i den kategori. Og direktøren i den næststørste danske lufthavn medgiver da også, at de små lufthavne er mere sårbare end de store i en krisetid.

 

 

»De store, for eksempel København, har en form for monopolsituation, og så ligger de ofte ved en hovedstad. Så det kan være rigtigt, at flyselskaberne først trimmer i de mindre lufthavne,« siger direktør Jørgen Krab Jørgensen.

 

 

Ryanair har annonceret, at der til vinter lukkes tre ruter fra Billund, nemlig Madrid, Valencia og Pisa. Direktøren understreger dog, at der altid er fluktuation i åbning og lukning af ruter. Samtidig mener han, at Billund Lufthavn er bedre rustet til den nuværende krise end tidligere tiders nedgang.

 

 

»Før havde vi en operatør, der stod for 70 procent af vores rutetrafik, men nu har vi blandt andet tre af Europas største flyselskaber inde, nemlig KLM, Ryanair og Lufthansa. Det giver os en større spredning på trafikken end før,« siger direktøren, der dog forventer, at de seneste års kraftige vækst i lufthavnens passagertal vil aftage.

 

 

I Aalborg Lufthavn, der havde en million passagerer sidste år ser man endnu ingen krisetegn. »Vi har stadig fremgang måned for måned, selv om vi da følger bekymret med i olieprisen og flyselskabernes reaktion på den, og vi tror ikke, at fremgangen vil være så voldsom, som den hidtil har været,« siger Søren Svendsen.

 

 

 

I SAS, der har varslet, at 18 fly skal trilles i hangar og 1.500 medarbejdere fyres som følge af krisen, har nedskæringer i ruteprogrammet dog endnu ikke specifikt ramt mindre lufthavne og destinationer.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen