SAS og færøske Atlantic Airways side om side på Færøernes Lufthavn. Arkivfoto fra Vagar Lufthavn.

Sommer over Nordatlanten

Der er ved at gå inflation i codeshare, så det forvirrer mere end det gavner. Nu har det smittet over Atlanterhavet. Nej, færingerne skal ikke til at have en ny storlufthavn i Vagar, selv om man kunne tro det.

Det er let at blive en anelse forvirret, hvis man vil danne sig et skøn over flytrafikken med tilhørende besøgstal i denne sommer, da vi fjernt fra Nordatlanten, men dog med tætte kulturelle bånd, slænger os i sommervarmen. Som var vi på Mallorca eller Rhodos.

Grønland vil gerne have flere turister, Island vil gerne have færre, og hvad vil mon Færøerne, som også planlægger nye hotelbyggerier.

Forundringen toppede forleden, da jeg prøvede at forstå artiklen om, ”at store flyselskaber nu har fokus på Færøerne”. Man skulle lige tænke sig ekstra om, når man læste gode kollega Dannys artikel på Check-in.dk

Var det mon et udtryk for overdreven optimisme, eller endnu et resultat af det underlige begreb, codeshare, som de færreste passagerer forstår meningen med.

Hvis jeg ikke havde vidst, at der er noget, der hedder codeshare, ville jeg have troet, at store flyselskaber som KLM/Air France, Turkish Airlines og Singapore Airlines ville begynde at flyve på Færøerne. Den lille øsamfund med blot 45.000 indbyggere og en del af det danske rigsfælleskab.

SAS burde holde sig tilbage
Færøske Atlantic Airways og SAS flyver begge mellem Færøernes eneste lufthavn, Vagar, og København. Det er den ene for meget. Det var det også i sin tid med Atlantic og Maersk Air, og jeg har altid ment, at her burde SAS holde sig tilbage i en form for respekt for lokalsamfundet.

Indrømmet det er en slags monopol, som vi kender fra Grønland. Vel at mærke hvis det lokale flyselskab er godt nok, og det er Atlantic Airways. Et selskab med 3.000 årlige afgange til 12 forskellige destinationer.

Derfor kan man da godt notere, at fordi man indgår en codeshare-aftale med KLM/Air France og flere andre, er der ingen udsigt til, at Vagar bliver et nyt Keflavik. Det skal færingerne heller ikke ønske sig.

Man kunne måske godt tro noget i den retning med adm. direktør for Atlantic Airways, Johanna a Bergi’s, udtalelse:

”Atlantic Airways er uden sammenligning det største selskab, der flyver til Færøerne, og Air France og KLM er et af de største globale luftfartsselskaber. Sammen vil vi udvide vores globale rækkevidde og yderligere forbinde Færøerne med et omfattende netværk af destinationer.”

Både Singapore Arlines og Turkish Airlines har også indgået codeshare aftale med SAS og Atlantic til Færøerne.

Når sande venner deler
Hvem har sagt, det er let at forstå for en passager fra København, når man bliver budt velkommen om bord på et Atlantic-fly til Færøerne:

”Atlantic Airways, Singapore Airlines og Turkish Airways byder velkommen om bord på… osv.” Hvor mon det fly skal hen?

Jeg kom endnu engang til at tænke på den med musen og elefanten, der gik deres daglige tur over broen. Elefanten: ”Jeg synes ikke vi gungrer så meget, som vi plejer.”

Musen: ”Jeg har også lige haft influenza.”

Er det mig, der er blevet ramt af sommervarmen. Eller er det flyselskaberne, eller de brave færinger. Eller måske var det dem, der fandt på luftfartens leg med engelske vrøvleord.

Jeg slutter mig til med endnu et på dansk : ”Der er koldere på Færøerne end om sommeren”.

 

x

Læs Også

Byt en drink med en udflugt på Mallorca

Der er for mange fulderikker på Mallorca og Ibiza på grund af all inclusive på hotellerne - nu overvejer myndighederne en særlig kur som erstatning.

Det blå kort er en fiasko

Da den danske regering for fire år siden sløjfede det gule sygesikringskort med rejseforsikring, og overlod danskerne til selv at klare forsikring eller tro på Det blå Kort i EU-landene, håbede man, det det var den rigtige løsning. Det var det ikke. Nu skal det fornys.

Snart gensyn med oceanliner i København

Når man to gange har været ombord på Queen Mary 2 - første gang i New York, anden gang i Helsingør - kunne det blive et spændende gensyn i 2020 ved den kommende krydstogtterminal i København. Indtil videre må vi nøjes med Helsingør.

Gør nu ikke hoteldrift til en videnskab

Jo & Joe - et nyt varemærke fra Accor Hotels skal gentænke gæstfrihed. Foreløbigt sker det i et uforståeligt sprogbrug, som aldrig kan erstatte sund fornuft parret med god faglig uddannelse.

Levende mennesker er en del af turistindustrien

Ideen med turismen har sin rod i det folkelige sammenhold og lysten til at vise hinanden vore lande og vores begejstring. Men nu er man i gang med at lukke turistbureauerne. Hvis der kun er brochureudlevering tilbage er det ok. Er det mon sådan i Odense?

”Selvfølgelig var vi forkælede, den gang det var sjovt”

Det er noget andet at være i rejsebranchen i dag end i starten af Danmarks Rejsebureau Fond i 1961. Alligevel har der altid været behov for at hjælpe de, der havde det svært. Det gælder fortsat, hvor der nu er skiftet ud i bestyrelsen.