Strandede passagerer er primært flyselskabets problem

 Den islandske aske-sky, der har lukket al flytrafik i det nordvestlige Europa, koster flyselskaberne millioner af kroner til hotelovernatninger og bespisning af strandede gæster. Flytrafikken kan være nede i flere dage.

”Flyselskaber skal ifølge EU’s regler for ”denied boarding,” nægtet ombordstigning, drage omsorg for strandede passagerer,” siger direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier (foto), til Take Off.

 

”Flypassagerer på vej på rejse og som bor i rimelig nærhed af lufthavnen, skal tage hjem og afvente en afklaring. Men en passager langt fra sit hjem skal flyselskabet give hotelovernatning ifølge EU’s denied boarding-regler,” siger Lars Thykier, der selv kom hjem til Danmark torsdag eftermiddag med et af de sidste SAS-fly efter rejse til Madrid.

 

”De almindelige erstatningsregler for pakkerejser gælder stadig. Så har man købt en uges pakkerejse hos et rejsebureau, kan man få 1/7 af rejsens pris tilbage, hvis afrejsen bliver et døgn forsinket. Man har dog ikke automatisk krav på kompensation, hvis man pga. asken kommer senere hjem,” siger Lars Thykier og fortsætter:

 
”Det er altid flyselskabet, der skal drage omsorg for sine rejsende, men rejsebureauet kan også kontaktes, hvis man er strandet uden for Danmark. Hvis bureauet kontaktes – fx hvis flyselskabet ikke vil eller kan hjælpe – skal bureauet hjælpe med at booke hotelværelse i udlandet til en strandet gæst. Bureauet sender så regningen for hotellet til flyselskabet, der skal betale.”

 

Skrevet af Henrik Baumgarten