Strejke i Københavns Lufthavn kan brede sig

Sagen var omtalt på takeoff.dk i går, mandag. Den begyndte mandag i sidste uge. Her bakkede et medlem af 3F fra Lufthansa-ejede LSG Sky Chefs i strid med reglerne en cateringbil, en såkaldt highloader, væk fra et fly uden at have en ”vinkemand” bag loaderen. Under bakkemanøvren snittede han vingespidsen på et nabofly, som fik knust et positionslys yderst på vingespidsen.

 

Medarbejderen rapporterede hændelsen, men blev bortvist dagen efter. Det er fagforeningen 3F stærkt utilfreds med.
Formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, siger:

 

”Som begrundelse for at skride til bortvisning, anfører LSG bl.a., at den pågældende tidligere har haft en ”nærved hændelse”. Det indberettede han selv, og CPH (der driver Københavns Lufthavn, red) garanterede, at han ikke vil få en sanktion.”

 

I brev til medarbejderen fra LSG, skrev Safety Manager i Københavns Lufthavn, Thomas Christensen, bl.a.:
”Fordi du har foretaget denne indberetning, kan jeg garantere dig, at der ikke vil blive tildelt nogen form for sanktion, jf. CPH’s Sanktionskatalog, i forbindelse med denne episode.”

 

I brevet med bortvisningen skriver Frank Breitenfelder, adm. direktør for LSG Sky Chefs Danmark, til medarbejderen:
”Det er en skærpende omstændighed, at du i sommer blev anholdt af Københavns Lufthavnes sikkerhedspersonale med påtale overfor dig af en lignende overtrædelse, som dog ikke førte til påkørsel. Københavns Lufthavnens sikkerhedspersonale indskærpede konsekvenserne af gentagne overtrædelser.”

 

Til dette siger 3F-formand, Henrik Bay-Clausen:
”At medlemmet skulle være anholdt er pure opsind – også fordi sikkerhedspersonalet i lufthavnen ikke kan anholde nogen. Som nævnt er det ham selv der indberetter nærved hændelsen og det har ingen konsekvenser fået fra CPH.”

 

Faktisk er LSG’s bortvisning ifølge 3F i strid med lufthavnens regler. De siger nemlig, at man ikke må bortvises, hvis man melder en nær-ulykke med det samme. Og det gjorde medarbejderen både til CPH og til sin egen arbejdsgiver i LSG.

 

”Når man vælger at bortvise en medarbejder på den måde, kan det sagtens være, at andre medarbejdere i lufthavnen ikke tør melde lignende hændelser. Faren er så, at de ikke bliver opdaget. Nu havde vi endelig fået skabt en kultur, hvor folk var begyndt at anmelde nærved-skader,” siger han Henrik Bay-Clausen.

 

Han kalder bortvisningen en kraftig overreaktion, og siger til fagbladet3f.dk: ”Straffen står slet ikke mål med forseelsen. En passende reaktion havde været en advarsel og et brush up-kursus.

 

”3F i Kastrup vurderer, at der er risiko for at konflikten kan brede sig til andre firmaer. Vi ville tage initiativ til et Konfliktløsningsmøde, men (arbejdsgiverforeningen, red) Dansk Industri kom os i forkøbet. Bortvisningen er rejst til fagretlig behandling.”

 

Henrik Bay-Clausen tilføjer:
”Den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse blev behandlet i Arbejdsretten torsdag i sidste uge samt i går, mandag, og 3F har forgæves opfordret de strejkende til at genoptage arbejdet. Arbejdsretten har idømt de strejkende en skærpet bod – og LSG har meddelt at de vil skride til fritstilling af arbejdet, hvis strejken ikke ophører.”

 

Der er mere om sagen på hjemmesiden: fagbladet3f.dk

Skrevet af Henrik Baumgarten