Transavia blæser på EU-regler

Transavia regner med at lukke sine 17 ruter fra Danmark 1. november – undtagen nogle charterserier, der flyves til foråret. Transavia havde i mandags 15 ruter til salg fra København samt to fra Billund. På alle – undtagen til Innsbruck fra København – var der konkurrence fra bl.a. Cimber Sterling, Easyjet, Norwegian eller SAS.

 

Transavia er femtestørste flyselskab i Københavns Lufthavn med i snit over 30.000 passagerer om måneden. Kilder har overfor takeoff.dk skønnet, at ca. 50.000 danskere havde booket pladser til selskabets nu aflyste flyvninger. Sidste år havde selskabet 374.000 passagerer alene til Københavns Lufthavn.

 

Men Transavia vil ikke give kunder, der havde booket dets ruteflyvninger til Danmark valget mellem at få penge tilbage eller blive ombooket til et andet flyselskab, siger Transavias adm. direktør til DR Nyheder.

"Det er en mulighed for os, ikke for passagerne. Hvis vi kan ombooke et fly, så gør vi det, ellers får de pengene tilbage. Vi kender EU-reglerne," siger Michiel Meijer.

 

Men Transavia burde nærstudere EU’s forordning om nægtet ombordstigning, mener Danmarks Rejsebureau Forening og Statens Luftfartsvæsen.

 

”Forordningen er helt klar: Kunden skal have frit valg for begge muligheder. Der er ingen tvivl. Det står i EU’s forordning om nægtet ombordstigning, at flyselskabet skal tilbyde refusion af billetprisen eller omlægning af billetten til et andet selskab. Passageren skal tilbydes valget. Det er selskabet, der skal foretage og betale for den omlægning af billetten,” siger kommunikationschef hos Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Ancker.

 

Hos Danmarks Rejsebureau Forening får Transavias udmelding stor kritik: "De læser reglerne som fanden læser biblen," siger DRF-direktør Lars Thykier.

 

Han påpeger at omlægning af billetter til andre selskaber ofte vil være den dyreste løsning, fordi afrejsetidspunktet er tættere på, og de andre selskaber kan hæve prisen, fordi der er færre afgange.

 

Michiel Meijer oplyser, at Transavia snart vil offentliggøre de flyafgange, som er i særlig stor fare for at blive aflyst, så passagerer kan forberede sig og se sig om efter andre muligheder.

 

Det får DR Nyheder til at spørge Michiel Meijer:
”Men hvis en passager – hvis flyafgang er på denne liste – køber billet hos et andet flyselskab, vil I så refundere den billet, hvis jeres flyafgang ikke bliver aflyst?”

"Hvis vores flyafgang bliver aflyst, så får de pengene tilbage. Og hvis det ikke bliver aflyst, så flyver de med os, så får de ikke nogen penge tilbage," siger han.

 

Michiel Meijer mener, at passagerne skal holde sig til den information, de får fra Transavia, når de undersøger deres rettigheder:
"Jeg vil tilskynde passagerne til ikke at prøve at finde ud af, hvilke rettigheder de har ved at samle brudstykker sammen i medierne. De kan kontakte vores callcenter via transavia.com, så kan vi give dem direkte information, i stedet for at de forsøger at tolke forskellige nyheder. For de kan være forvirrende," siger han til DR Nyheder.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten