Weeklyklummen: De parrer sig i bundter

Af Ejvind Olesen

 

Det har længe været i gang. En glubende lyst til at parre sig. Cheferne for det ene store flyselskab efter det andet stirrer med sultne blikke ud over verden for at se om de ikke kan finde en eller anden at gå i seng med.

 

I denne uge var det så Air France med KLM i hånden, som besluttede at flette fingre med China Southern. I praksis betyder en så tæt kontakt på ruten mellem Paris og Guangzhou, at man har vedtaget at dele både udgifter og indtægter. Noget som for længst er indført mellem Lufthansa og SAS på trafikken mellem Tyskland og Skandinavien.

 

I Europa har det store bunkebryllup længe fundet sted. Senest mellem British Airways og Iberia. I USA har man netop overstået formalia i kærlighedsakten mellem United Airlines og Continental, mens amerikanske Delta (hvad vil det selskab egentlig?) er i nærkontakt med Air France/KLM efter at have opsuget Northwest Airlines. Deltas zig zag kurs ind og ud af København virker mærkelig.

 

SAS midlertidige koncernchef fra 1.oktober, John Dueholm, sagde i sommer til takeoff. dk og Stand By "at vi kommer til at se mange flere konsollideringer, også på tværs af kontinenterne, i første omgang over Atlanten". Den udvikling er her blot nogle få måneder senere i fuld gang. Der er dog næppe sandsynligt, at den vil berøre SAS de første tre år.

 

Ganske vist har Lufthansa lige fået ny topchef, og det samme får SAS til foråret. De vil fortsætte den årelange forlovelse og familiekomsammen i Star Alliance, men noget decideret opkøb eller sammensmeltning skal man ikke regne med.

 

Dertil vil prisen være alt for høj for Mayrhubers efterfølger med mindre sultne Willie Walsh fra British Airways skulle føle sig fristet til at komme med et samlet bud på både SAS og Finnair. Så vil Lufthansa komme op på mærkerne. Det samme vil Air France/KLM.

 

Indtil da skal Christoph Franz prøve at få Lufthansa´s enhedsomkostninger yderligere ned. Han kan glæde sig over, at hans gamle selskab Swiss giver positivt afkast blandt de mange datterselskaber, men han skal holde et vågent øje medAustrian, Brussels Airline og British Midland. Her er plads til forbedring. Alt imens pengene fra den lukrative aftale med SAS glider ind i kassen.

 

Og partner SAS skal fortsætte sin opgangskurve og spareplan i Core SAS, mens Norwegian drømmer om 15 nye langruter ud af Norden.

 

Her nøjes indtil videre SAS og Finnair-chefer med at se undrende til!

 

Skrevet af Ejvind Olesen