Fredagskommentaren – Hold tungen lige i munden

HVORDAN KAN erhvervsminister Bendt Bendtsen den ene dag udtrykke velvilje over for flyselskabernes repræsentanter i form af lufthavnschef Niels Boserup og koncernchef Jørgen Lindegaard fra SAS – og sådan må vi forstå det er foregået – når talen er om den danske afgift på 75 kr. pr. flybillet. Når hans nye guldfugl miljøminister Connie Hedegaard den næste dag går ud og fordømmer flyselskabernes forurening af CO 2- gasser og går ind for øgede afgifter for at beskytte miljøet.



Nu skal det siges til erhvervsministerens forsvar, at han officielt ikke har udtalt sig noget som helst om sit møde med Boserup og Lindegaard, men jeg tror de mere fik opfattelsen af, at problemet er at finde en erstatning for de 500 mio. kr. i afgifter på Finansloven, end det er et spørgsmål om at beskytte miljøet.



Og jeg skal da ikke være den, der drager en parallel, men reelt var hele venstrefløjens begrundelse for at indføre 75 kr. pr. afrejse (150 kr. på en returbillet i indenrigstrafikken), “at flyene var meget miljøforurenende både hvad støj og udstødning angår”.



Det fik faktisk i tidernes morgen den daværende chef for Maersk Air, Bjarne Hansen, til at regne ud, hvordan det lå med udstødning og brændstofforbrug pr. passager på en tur fra København til Billund med fly, tog eller egen bil. Og her vandt flyene klart på den positive liste.



DER ER da ikke spor odiøst i, at miljøministeren følger sin tyske kollega i ønsket om at begrænse CO 2-udslippet oppe i 10 og 12 kilometers højde. Det er bare så utrolig ideforladt kun at kende et eneste middel: Øgede afgifter.



Der er ikke det befordringsmiddel, der i den grad er belæsset med afgifter som netop flyene. Afgift til staten for støj, for brug af lufthavn, for overflyvning, for at bruge et flysæde (75 kr.), for sikkerhed -for overhovedet at være bygget!



Så er der meget mere perspektiv i en artikel jeg fandt i British Airways blad. Heraf fremgår det, at EU er i fuld gang med en regulering af forurening generelt og af flytrafik senest i 2008. Men netop ikke gennem afgifter, men gennem en præmiering for at forny sin flyflåde, for at formindske udstødning for at spare på brændstof. I stedet skal de gamle osende fly, og de mest brændstofkrævende, bære byrden. Her kommer også helikopterne kraftigt ind i billedet.



FLYSELSKABERNE MED den mest moderne flåde høster lønnen. Blandt disse hører typisk SAS, Maersk Air og Sterling, men også de mindre danske selskaber som Cimber Air og Sun-Air. For slet ikke at tale om My Travel, der vel har Europas mest moderne flyflåde i dag.



British Airways er vel i den forbindelse meget lignende SAS, og her er flyenes støjniveau nedsat til det halve de sidste fem år, udstødningsgasser er reduceret med 15 procent, og besparelsen i brændstof med ca. 30 procent i samme tidsrum.



På det grundlag hviler nøglen til en fremtid i fred med mulighed for ekspansion, frigjort fra evindelig kritik fra miljøfolk.



VI KUNNE slutte med en filosofi i retning af “fhv. Lomborg”. Hvis vi nu fyldte nogle fly med eksperter og sendte dem til Haiti og Sydamerika og forhindrede dem i at fælde så mange træer, ville det så ikke gavne mere på miljøet end en øget afgift på eksperternes flybilletter.



Hvad mener du, skal flyenes miljøforurening begrænses gennem nye afgifter. Sig din mening i quick poll.

Skrevet af