Dagens kommentar

Den borgerlig-liberale sejr i Sverige får også betydning for rejsebranchen. Først og fremmest fordi den kommende svenske regerings har planer om at sælge sin ejerandel af SAS. De fire alliancepartier føler åbenlyst, at de har fået et solidt mandat til at liberalisere det svenske samfund, der i langt højere grad end det danske er centralistisk og præget af statslig indflydelse på erhvervslivet. Og før valget gjorde partilederne det klart, at SAS – blandt andre – skulle privatiseres. Det bliver jo en udfordring for den liberale regering i Danmark og den norske centrum-venstre regering.



Det er svært at forestille sig, at den danske regering ikke vil gå samme vej som den svenske befolket med partifæller – og efter samme model som med DSB, TDC og TV2.



Statsejerskab passer dårligt til strategierne i det europæiske samarbejde. Nordmændene kan formelt blokere, men opnås enighed mellem regeringerne i København og Stockholm, får statsminister Stoltenberg i Norge svært ved at stå imod.



I et salgsprospekt vil regeringerne naturligvis kunne lægge begrænsninger ind (hovedsæde skal ligge der eller de og de destinationer skal beflyves i så og så mange år og mere af samme skuffe), men debatten om fuldstændigt at privatisere SAS vil få ny luft med det svenske valgresultat.



Men, men, men…. selv om SAS-salget kommer med i den ny regerings program, ligger en effektivisering langt henne i regeringsperioden.



Også fordi den slags store principielle beslutninger efter traditionerne skal bygge på bredest mulige flertal.



Derfor vil regeringen givet gå langt – også under indtryk af den forholdsvis smalle sejr – for at få opbakning fra socialdemokraterne til at sælge ud af arvesølvet.



Den anden betydning for rejsebranchen kan blive den miljøafgift, som den afgående regering ville pålægge flytrafikken i Sverige.



Regeringen vil komme under pres for at droppe den. Og Det er mest sandsynligt, at en ny regering – med udspring i det liberale og borgerlige univers – ikke vil gennemføre en upopulær erhvervsskat, der vil genere både det svenske erhvervsliv og de rejsende – vælgerne.



Så de lufthavne, der allerede har kunnet mærke ny positiv interesse fra en række selskaber, der følte forretningsklimaet lidt køligt på den anden side af Øresund, må nok belave sig på, at konkurrencen med fjernelsen af den danske afgift og stop for den svenske kommer til at foregå på ret lige vilkår.



Og det ville kun et skarn begræde.




Skrevet af