Dyr fornøjelse at afbestille sin rejse

”De penge, bureauerne opkræver, skal svare til deres omkostninger ved afbestilling. Et firmas regler betyder, at forbrugeren mister 50 % af rejsens pris ved afbestilling,” siger Claus Jørgensen, Forbrugerrådets repræsentant i Pakkerejseankenævnet.



Udfaldet kom efter sag i Pakkerejseankenævnet, hvor det kostede en forbruger 2.500 kr. at afbestille en rejse over 2 1/2 måned før afrejse. Hun klagede til nævnet, hvis flertal mente, at rejsearrangøren var i sin ret.



Fire dage efter, at kunden havde købt sin rejse hos det første rejsebureau, fandt hun, ifølge rådet, samme rejse hos en anden arrangør til en mindre pris og afbestilte den første rejse 83 dage før afgang.



Men den første rejsearrangør ville kun tilbagebetale halvdelen af depositum – altså 2.500 kr.



Rejsebureauet forbeholder i sine ”bestemmelser” ret til at beholde halvdelen af rejsens pris ved afbestilling.

Så efter rejsebureauets betingelser, kunne de kræve halvdelen af rejsens pris: 12.040 – altså 6.020 kr. Men “nøjedes” med halvdelen af depositummet på 5.000 kr.



Kunden klagede til Pakkerejseankenævnet. Her var der ikke enighed, men flertal henviste til, at selskabets betingelser var oplyst – med småt bag på fakturaen.



”Det er uacceptabelt, at et firma kan gøre krav på et så stort beløb, hvis kunden afbestiller 83 dage før afrejse. Pengene skal svare til de omkostninger, firmaet har ved, at en kunde afbestiller. Og der er ingen grund til at tro, at firmaet har haft ekspeditionsomkostninger for 2.500 kr. Reglerne i dette bureau betyder, at forbrugeren, fra det øjeblik hun bestiller rejsen, mister 50 % af rejsens pris, hvis hun afbestiller. Det er urimelige vilkår, dermed er aftaleloven ikke overholdt” siger Claus Jørgensen, Forbrugerrådets repræsentant i Pakkerejseankenævnet, i en pressemeddelelse.



Tre andre rejseselskaber, Forbrugerrådet har undersøgt, tager kun 10 % af rejsens pris, hvis man afbestiller indtil 70 dage før afrejse, oplyser rådet.


Skrevet af