Et modkrav og hvad deraf følger

“Vi har tilbudt SAS store besparelser, men vi vil se en solidarisk reduktion i omkostningerne fra andre grupper. Men SAS ledelsen siger, at de ikke kan løse netop de krav, ” siger den svenske pilotformand. Sören Skog, til Dagens Nyheter.



Hvilke grupper mener piloterne, der kører delvis frihjul? Er det mon deres egne kolleger oppe i luften, nemlig det danske kabinepersonale?



Modsat skriver de danske kabineansattes bestyrelse i CAU til medlemmerne, at det afgørende krav er at få skrevet ind i aftalen, at det efter besparelserne er leveret, også er det danske personale, der skal udføre arbejdet fra København. Imidlertid ønskede SAS ledelsen ikke at fraskrive sig muligheden for at inddrage udenlandsk arbejdskraft på ruterne ud af København, så endte forhandlingerne uden resultat.



Umiddelbart lyder det som et rimeligt krav, hvis det ikke er direkte relateret til formand Verner Lundtofts (foto) kæphest om eksklusivitet, skrevet ind i en konsortialaftale. Når SAS derfor taler om udenlandsk arbejdskraft kunne det være for, at retten til arbejdet i SAS naturligvis må kunne udføres af svenske, danske eller norske ansatte i et selskab, man er fælles om at eje. Her må ligge noget andet under. Også andet og mere end den med, at det svenske personale eventuelt skulle bemande et par fly mere mellem København og Stockholm.



I følge ledelsen er aftaler og besparelser på plads med det norske og svenske kabinepersonale. I Sveriges Radio kom det i går frem, at de nyansatte i kabinen nu skal pensioneres, når de er 65 i stedet for som 60-årige, og at personalet skal være parate til, at arbejde mere (og billigere?), når der er ekstra pres på trafikken.



Den med pensioneringen er interessant. I spanske Iberia har man netop nu et forslag i en spareplan om, at de ansatte i kabinen skal gå på pension når de er 55 for at få flere unge og billigere ind.



Dørene står åbne. Både i Stockholm og København. De skal snart lukkes, vinteren nærmer sig.



-ejv


Skrevet af