Af adm. direktør Uffe Gadeberg, Kulturrejser Europa
SAS og Sterling kæmper hver for sig en udmattelseskamp for at overleve. Problemer er der nok af: Høje brændstofpriser, strejker, genstridige fagforeninger og underskud på driften.
Danmark og Skandinavien er et homogent område, som bør have egne flyselskaber, som kan vise deres logoer på flyenes haleror ude i verden. Dermed får Skandinavien en uvurderlig reklame og er med i den globale udvikling.
Det er destruktivt, når Sterling nedskærer med 200 medarbejdere og SAS skærer i antal af oversøiske ruter, fordi selskaberne har ondt i økonomien.
Vejen frem er samarbejde og udvikling mellem alle parter; det vil tjene danske (skandinaviske) firmaer og rejsebranchen bedst. Det ville være ønskeligt, at SAS og Sterling kunne samarbejde på ruter, så de undgår halvtomme fly.
Men det er nedslående når (formand for Luftfartsfunktionærerne, red) Nicolas Fischer på bedste fagforeningsvis onsdag kom med flere trusler for at SAS kan få overskud, så selskabet kan købe nye fly.
Fagforeninger bør i stedet medvirke til at danske lønninger harmoniseres med lignende lønninger i Europa.
Lufthansa har udvikling og overskud, det kan også lykkes for danske selskaber. Men kun hvis der er en ægte vilje til samarbejde og udvikling, i stedet for fyringer.
Lykkes dette ikke, vil SAS om få år blive opkøbt af Lufthansa og dermed mister Skandinavien sin identitet i international luftfart. Dansk kabinepersonale mister deres job, og i stedet kommer udenlandsk kabinepersonale til lavere lønninger.
Så lukker fagforeningerne – og Nicolas Fischer mister sit job.
Tagget med: Kulturrejser Europa Lufthansa SAS