VisitDenmark søger nye veje til vækst

Efter 10 år (1995-2005) med nedgang i udenlandske overnatninger i Danmark, har det danske turismeerhverv de seneste år atter haft vækst. Men væksten skyldes primært fremgang på hjemmemarkedet. Danmarks andel af udenlandske turister falder.



”Danmark har kun en turistsæson – sommeren. Derfor er vi stærkt afhængige af markeder, hvor befolkningen efterspørger ferie i netop denne sæson. Det kræver loyale turister, der kommer igen år efter år, det gør os alt for sårbare,” siger Dorte Kiilerich, adm. direktør i VisitDenmark.



Hvis dansk turisme skal tiltrække flere udenlandske turister, er det nødvendigt at forlænge sæsonen ved bl.a. at udvikle oplevelsesproduktet ”Danmark” yderligere.



Disse udfordringer skal drøftes på VisitDenmarks temakonference i Aalborg – herunder, hvilke af fem veje til vækst, der primært skal satses på.



Vejene til vækst er, ifølge VisitDenmark:



Udbud af totaloplevelser hele året, nye markeder, nye målgrupper og besøgsformer, rejseformer med højere døgnforbrug og højere produktkvalitet.



Under konferencen uddeles VisitDenmarks nye Hjertepris samt Turismens Fællesråds Initiativpris.


Skrevet af