Svært at blive klogere af hotellernes stjerner





Mens klassifikationen kan give et groft fingerpeg, har kritikere to problemer med systemerne: de er formalistiske og siger ikke noget om oplevelsen – og de er svære at sammenligne over landegrænserne.



”Vi siger aldrig, at et hotel er femstjernet, vi siger, at det er et hotel, vi kan stå inde for,” siger Jesper Boas Smith, ejer af luksusrejsebureauet Bellavista Travel.



De fleste luksusdyr vil formentlig værdsætte, at et femstjernet hotel i Danmark skal have værelser på mindst 26 kvadratmeter, pool eller fitness og døgnbemandet reception og roomservice. Men er det vigtigt, at man kan få pudset sko og strøget skjorter, som der også kræves?



I udlandet kan kravene til et femstjernet hotel være strengere – og mere bizarre. I USA skal et femstjernet hotel eksempelvis have toilet adskilt fra badeværelset – og en telefon ved siden af toilet-tønden.



”Systemerne kan være svært sammenlignelige på tværs af landegrænserne. Der er stor forskel på et 5-stjernet hotel i Danmark og Thailand, ikke mindst pga. serviceniveauet,” siger klassifikationschef Finn Jensen fra Horesta, der herhjemme står for stjernedrysningen, til Politiken.



Den europæiske hotelorganisation Hotrec er begyndt at stille krav til de enkelte landes klassifikationssystemer – blandt andet for at komme fælles EU-regler i forkøbet.



I USA konkurrerer adskillige private organisationer om at tildele stjerner. De mest pålidelige systemer kommer fra Mobil og American Automobile Association (sidstnævnte tildeler diamanter i stedet for stjerner), som beskæftiger et større hold rejseinspektører.

Skrevet af