Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard. Foto: Horesta.

7’eren: ”Robotter kan aldrig erstatte den menneskelige kontakt”

7’eren med Katia Østergaard, administrerende direktør i Horesta, og spørgsmål om byggeplaner for hoteller i København, aircondition i varmen og om lav løn er årsag til mangel på arbejdskraft,

1) Hvordan har du det med de mange hotelbyggerier i København. Hvornår er nok nok, Katia Østergaard? Bliver du aldrig bange for overkapacitet?

Katia K. Østergaard: ”Helt grundlæggende er det særdeles positivt med så stor investeringslyst i vores erhverv – også blandt investorer, vi ikke tidligere har set interessere sig for dette marked.

Turisterhvervet er et væksterhverv og blandt de største eksporterhverv i Danmark, som vores land skal leve af i fremtiden.

Vil vi have yderligere vækst – og det vil vi – er det i sagens natur en nødvendig med flere hotelværelser, så enkelt er det. Men der er nok ingen tvivl om, at når kapaciteten øges så markant på så kort tid, som en kapacitetsforøgelse på 50 procent på tre år må siges at være, må vi forvente en overgangsperiode, hvor belægningsprocenterne alt andet lige vil falde, og hvor konkurrencen mellem hotellerne må forventes at blive benhård.”

2) Var du lidt for hurtig med bemærkningen om, at det var godt gæsterne ikke skulle bede om en paraply, da du skulle forsvare manglende aircondition på hotellerne i den varme sommer?

”Jeg tror, de fleste forstod, at det var sagt med et smil, da Berlingske citerede mig for den bemærkning. Det er jo en fantastisk – men desværre helt usædvanlig – sommer, vi har haft.

Mange hoteller især i hovedstaden tilbyder faktisk aircondition, men det er klart, at det indimellem har været en varm omgang for vores gæster denne sommer. Også selv om personalet har gjort rigtig meget for at hjælpe gæsterne ved blandt andet at sætte blæsere op på værelserne.”

Ikke et lønproblem
3) Er der virkelig mangel på arbejdskraft i hotelbranchen, eller er det fordi I giver for lidt i løn?

”Der er i udtalt grad mangel på arbejdskraft i vores branche, og her er højere lønninger i sig selv ikke en løsning. Vi mangler faglærte kokke, tjenere og receptionister i sådan en grad, at hver anden virksomhed i branchen har haft udfordringer med at besætte ledige stillinger, og hver tiende har måttet sige nej til ordrer på grund af for få hænder.

Det er kritisk, dybt alvorligt og en af vores helt store udfordringer, som påvirker væksten i vores erhverv negativt. Vi har eksempler på virksomheder, som holder igen med at etablere nye forretninger, og som har mistet omsætning, alene fordi de ikke kan tiltrække tilstrækkelig med arbejdskraft. Vi har ikke tilstrækkeligt mange faglærte til rådighed i forhold til den enorme vækst i disse år.”

4) Hvordan ser du på internationale hotelkæder i København. Vil du gerne have flere?

”Det er en ubetinget fordel for Danmark, at vi er i stand til at tiltrække flere internationale brands. Når de store internationale brands kommer hertil, er de med til at øge kendskabsgraden til Danmark, idet vi som destination vil optræde i kædernes egne vidtrækkende markedsføringskanaler. Dermed når vi ud til gæster, vi ikke tidligere har været synlige overfor.

Derudover rejser mange udenlandske gæster loyalt rejser efter deres brand, og som vi af samme årsag ikke tidligere har tiltrukket. De nye brands tiltrækker med andre ord helt nye gæster, som ellers ikke ville have rejst hertil.”

Ned med afgifterne
5) Vi har gennem tiderne skrevet utallige linjer om jeres protester mod den høje moms, ikke mindst på restauranterne i forhold til vore nabolande. Du har akkompagneret. Nu er det som om I har givet op?

”Det har vi på ingen måde. Tværtimod ser vi vores høje momssatser som en af de største årsager til, at dansk turisme gennem en årrække har mistet markedsandele til landene omkring os.

Desværre må vi lige nu erkende, at det er en meget lille del af Folketinget, som er åbne for at diskutere differentiering af den danske momssats, selv om langt de fleste lande opererer med forskellige momssatser i vores branche.

Derfor er vores budskab til politikerne: Når I ikke vil diskutere moms, så må I sikre vores konkurrencekraft på anden vis. Det gælder for eksempel nedsættelse af en lang række andre skatter og afgifter, ikke mindst energiafgifter og personskatter, øgede midler til markedsføring på Finansloven, infrastruktur, og så videre. Alternativet er, at vi som samfund ikke får del i den vækst, vi ser inden for turismen på globalt plan.”

Horesta skal ikke markedsføre
6) Du har altid været meget optaget af turistspørgsmål. Er Wonderful Copenhagen og VisitDenmark den ene for meget. Horesta kunne jo overtage en del af opgaverne?

”Wonderful Copenhagen og VisitDenmark har i den grad begge en eksistensberettigelse. De har hver deres opgaver, og vi samarbejder godt og tæt med dem begge. Horesta er ikke en markedsføringsorganisation og skal heller ikke være det. Vi koncentrerer vores kræfter om at arbejde for bedre konkurrencevilkår for branchen og for at give vores medlemmer den bedste rådgivning og viden med afsæt i et fagligt stærkt team af specialister.”

Teknologi giver bedre service
7) Vil du gerne erstatte mennesker med robotter og elektroniske løsninger på hoteller og restauranter. På jeres hjemmeside kunne det godt nu og da se sådan ud?

”Vi kommer de kommende år til at se en til stadighed øget digitalisering over alt i erhvervslivet. Det samme gælder vores erhverv. Vi skal være dygtige til at udnytte de teknologiske muligheder og til klogt at udnytte den viden, der ligger i data.

Og ja, i et vist omfang kan og skal teknologiske løsninger absolut erstatte mennesker, hvor det giver mening. Teknologi forbedrer effektiviteten og servicen over for gæsterne! Af samme årsag har vi valgt digitalisering som en del af temaet for Horesta Årsdag 2018; ”Ever ChangingTomorrow”, som statsministeren åbner 22. november i Comwell Conference Center Copenhagen (ved Bella Center, red).

Når det er sagt er vi først og fremmest ”people business”! Den menneskelige kontakt og det menneskelige nærvær vil aldrig gå af mode i vores erhverv. Men effektiv teknologi er en uundværlig forudsætning for vores eksistens og for at vores medarbejdere kan frigøre tid og fokusere netop på den personlige gæstekontakt, som robotten aldrig kan erstatte.”

Relaterede artikler:

7’eren: Krydstogtselskaber renser selv luften

7´eren – om Spies-gæster og nedbruddet i Rhodos Lufthavn

Hotelkæde har aircondition i alle nye hoteller

8.500 nye hotelværelser på vej til København