Kommentaren

Nyhedsavisen har i dag en ganske overraskende artikel, der hævder, at danske rejsearrangører ligefrem guider deres gæster til butikker i turistområder, hvor der handles med ulovlige kopivarer af blandt andet smykker. Heldigvis er meldingen fra brancheformand Lars Thykier ikke til at tage fejl af. Kopiering er ulovligt, og derfor skal hans medlemmer naturligvis ikke ligefrem vise forretningerne, der producerer og sælger, frem.



Udvikling af unikt design er selvfølgelig beskyttet mod efterligning.



Det skal rejsebureauerne og deres guider respektere.



Det gør de sikkert som hovedregel også.



Der er dog en enkelt lille detalje, man skal være opmærksom på.



Når en turistfører marcherer gennem en gammel bykerne i en ferieby, og ruten naturligt går forbi en af forretningerne med de forbudte varer, ville det selvfølgelkig være kunstigt – og vel egentlig også forkert – ikke at fortælle om kopivarernes historie. Det er almindelig turistoplysning.



Der er jo ikke tale om at, at man har hængt navnet på rejsearrangøren op i vinduet. Eller på anden måde har givet en blåstempling. Der er jo heller ikke tale om mellemhandlerafgift eller andre obskure forhold.



Der er i langt de fleste tilfælde tale om information til gæsterne om, at her sælges de varer, der handles ulovligt. Det fortæller om turistlandets kultur.



Der er en tilbøjelighed til i medierne at betragte rejsebranchen som et mindre fint papir. Det er blevet godt stof, fordi danskerne rejser og rejser og rejser. De tager en på opleveren.



Det skærper journalisternes appetit på de skarpe vinkler.



Men det gør også, at historierne oversælges med stærke overskrifter – som først glæder redaktionssekretæren og siden læserens nysgerrighed.



Men ofte er virkeligheden en anden.



I dette tilfælde. Selvfølgelig nej til ulovligheder og opfordring til ulovligheder (indkøb og import af kopivarer). Men selvfølgelig ja til at fortælle om denne del af virkeligheden. Også til danske turister.


Skrevet af