Udenrigsministeriet accepterer kritik fra rejsebranchen

”Kritikken har gjort stort indtryk, og ministeriet vil nu forsøge at indsamle henvendelser fra borgere og myndigheder for at lave et bedre beredskab, hvor bistanden kommer frem både hurtigere og mere effektivt,” siger ministeriets direktør, Friis Arne Petersen, til Radioavisen.



Kritikken af den danske indsats kommer fra hjemvendte danskere og pårørende, behandlere på katastrofestederne og rejsebranchen. Kritikken er bl.a., at beredskabet i Danmark ikke var godt nok, ligesom de danske ambassader ikke var de rigtige steder på de rigtige tidspunkter.



Regeringen har besluttet, at Udenrigsministeriet selv skal evaluere den danske indsats, når den værste travlhed har lagt sig.



Danmarks Rejsebureau Forenings direktør, Lars Thykier, skrev forleden i DRF’s nyhedsbrev, at de danske myndigheder for sent indså, ”at der er behov for en national indsats i et fælles beredskab i forbindelse med flodbølgekatastrofen i Sydøstasien. Jeg skal ikke påstå, at det har været en let opgave at overbevise myndighederne med Udenrigsministeriet i spidsen om, at der skulle etableres et sådant fælles beredskab, men nu er det der.”



”Jeg håber, at især vore samarbejdspartnere har lært af det indtrufne, og at vi næste gang noget lignende sker, vil være meget bedre forberedte end denne gang. Helt konkret har DRF (endnu en gang) bedt om, at der snarest nedsættes en arbejdsgruppe der skal fastlægge, hvordan et fast fremtidigt, nationalt beredskab for håndtering af kriser i udlandet skal se ud,” skrev Lars Thykier.

Skrevet af