Debat: Ingen grund til sortsyn over fremtid for busrejser

Af Henrik Thomasen (tidl. direktør i 65-Ferie gennem 34 år og formand for busfraktionen i DRF)



Det sortsyn, der gives udtryk for i kommentar på Take Offs hjemmeside i torsdags, 17. april, bør ikke stå uimodsagt.



Mine mere end 45 år i den danske busbranche har lært mig, at selvom busrejsen ofte har været dømt død, så lever denne rejseform i bedste velgående.



Da charterrejserne med fly i starten af 1960-erne blev danskernes nye rejseform blev busrejserne dømt til undergang. Busrejserne overlevede.



Nu er rutefly – ikke mindst efter lavprisselskabernes opståen – blevet endnu billigere, men alligevel ligger antallet af solgte busrejser i Danmark nogenlunde konstant. Det helt nøjagtige tal kender jeg ikke, men det ligger formodentlig omkring 400.000 årlige solgte busrejser.



Desværre vokser tallet ikke nævneværdigt, men da antallet af solgte busrejser ikke falder, må det formodes, at der er en vis tilgang af kunder til denne rejseform.



Det er naturligvis korrekt, at den ældre del af befolkningen (50+) især vælger busrejsen, og pga. alderssammensætningen også må påregnes en vis afgang.



Heldigvis er der hvert år tusindvis af nye – og yngre – kunder, som indser fordelene ved en moderne busrejse og vælger denne ferieform.



På trods af rejsejournalisternes manglende interesse, de overser i reglen denne del af rejselivet, men dygtige fagfolk i busbranchen evner alligevel via traditionel markedsføring at fastholde og udbygge interessen for busrejsen



Busrejsens sociale aspekt må ikke undervurderes. Mange danskere rejser bl.a. på ferie for at møde nye mennesker – i hverdagen er der ikke megen kontakt til andre end den nærmeste familie – en kontakt, der også er blevet mindre i de seneste årtier.



Rejsetiden med bus er naturligvis længere end med fly, men de seriøse busrejsebureauer gør en stor indsats for, at også selve rejsen til hovedferiemålet skal være en del af ferieoplevelsen. Rundrejser til ferieområder, der kun vanskeligt nås med fly er ligeledes i vækst.



Den moderne turistbus er formodentlig det kollektive transportmiddel, som har undergået den største bekvemmelighedsudvikling.



De fleste turistbusser er i dag 4-stjernede med høj komfort, moderne klimaanlæg, benplads som på business-class i flyene og servering undervejs.



Man kører direkte til seværdighederne, spiser på gode restauranter og bor på glimrende hoteller.



En dygtig rejseleder orienterer om seværdigheder, man får sjælen med hele vejen, og der venter en hotelseng hver nat.



Vælger man busrejsen undgår man også ventetider i lufthavnene – og bagagen når altid frem.



Jeg er slet ikke bekymret for, at busrejsebureauerne er en uddøende race.

Skrevet af