Advarer mod rejsebranchens plattenslagere

”Det er ikke rimeligt, at en mand gang på gang kan etablere en rejsevirksomhed, gå ned økonomisk og derefter efterlade hundredvis af danskere med en ødelagt ferie. Reglerne for at etablere en dansk rejsevirksomhed har aldrig været strammere, men er ikke stramme nok til at forhindre økonomiske lykkeriddere i gang på gang at etablere sig.”



Det siger formanden for RID (Rejsearrangørerne i Danmark) Jan Vendelbo, til daglig salgs- og marketingdirektør i MyTravel.

Udtalelsen kommer efter den københavnske rejsearrangør Henning Brunstedt for sjette gang har overgivet sine forpligtigelser til Rejsegarantifonden – denne gang med selskabet Joy Travel.

Det er nu op til fonden at finde en hjemtransport til de ca. 600, der er strandet i Grækenland og Tunesien. De første 200 forventes hjem i dag, onsdag.



”Man kan godt undre sig over, at danskerne ikke kigger sig bedre for, når de betror en rejsearrangør deres feriepenge,” siger Jan Vendelbo.

På vegne af RID opfordrer han danskerne til at være langt mere kritiske, når de vælger rejsearrangører.



”Undersøg din rejsearrangørs baggrund. Vælg de sikre og etablerede selskaber. Heldigvis tilhører hovedparten af selskaberne denne kategori, og de fleste danskere kender udmærket navnene på dem,” siger Jan Vendelbo.



Til Ritzau siger Jan Vendelbo: ”Det er helt grotesk, at man seks gange kan ride på Rejsegarantifonden. På et tidspunkt må man, trods den frie etableringsret, sige stop. Og det tidspunkt er allerede overskredet med en bred marginal. Alle kan starte virksomhed og gå ned. Men når man nu seks gange har startet samme type virksomhed og seks gange er gået ned i rimelig store krak, må det være mere end nok. Der burde kunne gives et gult kort efter et par krak og et rødt kort efter tre.”



Henning Brundstedts rejsebureau, Joy Travel, forventes erklæret konkurs i dag, onsdag.



Bent Mebus, formand for Rejsegarantifonden, oplyser at

Joy Travel tirsdag underrettede Rejsegarantifonden om økonomiske problemer.



Henning Brundstedt er tidligere gået konkurs med en række rejsebureauer, bl.a. Alfa Rejser, Globus Rejser, Jetset og Ekko Rejser.



I kølvandet på krakket i Joy Travel opfordrer Forbrugerrådet til, at der overvejes tiltag mod konkursrytteri inden for rejsebranchen.



Bestyrelsesformand for Joy Travel, Henning Brundstedt, er uofficiel danmarksmester i rejsekrak. På den baggrund mener Forbrugerrådet, at det kan være relevant at rette fokus mod konkursryttere inden for branchen. Direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl siger til Ritzau:



”Frem for at stramme de generelle krav kan der være brug for at kigge mere på, hvilke personer der står bag selskaberne, og om de overhovedet er egnede til at drive den type virksomhed. Hvis folk kører ned flere gange, skulle der indføres en karantæne eller eventuelt et forbud mod at starte igen i branchen. Det gør man f.eks. inden for levnedsmiddelbranchen.”



HB

Skrevet af