Dagens kommentar

Det var den afgående koncernchef Jørgen Lindegaard, der i et afskedsinterview bebrejdede de statslige ejere, at de gjorde for lidt for at styrke SAS.



Underforstået foregik ingen statslig favorisering på bekostning af det skandinaviske luftfartselskab.



Blandt trafikpolitikere og kommentatorer – bl.a. denne signatur – satte det synspunkt blandt andet spørgsmålstegn ved, om tiden var løbet fra den form, der i den usikre tid lige efter krigen sikrede Skandinavien et eget luftfartselskab.



Siden har den fri økonomi gået sin sejrsgang over hele verden og ikke mindst i Europa. Og i Danmark har det vist sig samfundsøkonomisk fornuftigt at sælge TDC og ikke andre selskaber. Det er sket under de tidligere konservativt og socialdemokratisk ledede regeringer, men pudsigt nok lidt mere tøvende under denne regering, hvis stats- og finansministre ellers er gode liberale.



Nu står de svenske borgerlige til at vinde valget. De seneste målinger giver dem et solidt forspring i forhold til socialdemokraterne og venstrefløjen bl.a. fordi det er tvivlsomt, om Vãnsterpartiet kan klare spærregrænsen på fire procent.



Forleden meddelte de fire borgerlige partier i Sverige, at hvis de dannner regering efter næste måneds valg vil de sælge den svenske stats SAS-andel på 21,4 pct. af aktierne. Og herhjemme har synspunktet mødt opbakning i de to borgerlige regeringspartier.



Danmark og Norge har en ejerandel hver på 14,3 pct.



For SAS, luftfartsbranchen og passagererne må vi håbe, at det lykkes de politiske kræfter at give SAS deres frihed, så selskabet for første gang i 60 år kan konkurrere på kvalitet og pris.



Konstruktioner med statslige ejerskaber i virksomheder, der agerer i et frit marked, er tiden løbet fra.



Det har politikere i begge lejre forstået i Danmark. Det har i høj grad bidraget til den aktuelle vækst. Og et frit SAS kan bidrage yderligere.



Sverige halter langt bagefter Danmark bl.a. fordi det politiske flertal frygter en fri økonomi og kun træder tøvende, når hidtil kommandoøkonomi skal afløses af markedsvilkår.



Derfor bliver øvelsen stor hinsidan.



Men vælger en ny svensk regering at sælge statens SAS-aktier, bør den danske og den norske ufortrødent gøre den følgeskab.



Det vil langt bedre kunne sikre fremtiden for skandinavisk luftfart.


Skrevet af