TURISME: Pakkerejse-Ankenævnet tilkender 17.500 kroner i erstatning efter dansk rejsebureau ikke tydeligt fik oplyst indrejseregler i Sydafrika. Sagen drejer sig om rejsebureauers oplysningspligt.
Sagen begyndte i juni 2016, da klageren via et rejsebureau, der ikke er medlem i Danmarks Rejsebureau Forening, købte en rejse til blandt andet Sydafrika for fem personer fra 17. februar til 6. marts i år. De rejsende var ud over klageren dennes ægtefælle samt tre børn under 18 år, oplyser nyhedsbrev fra Danmarks Rejsebureau Forening.
Rejsen gik fra Danmark via London Heathrow til sydafrikanske Johannesburg. Men i Heathrow blev de danske rejsende tilbageholdt, da ingen af rejsedeltagerne under 18 år medbragte original fødselsattest.
Familiens rejsebureau skrev en uge før afrejsen blandt andet til kunden: ’Der er ikke visumkrav for danske statsborgere’.
På grund af de manglende fødselsattester og deres oversættelser bliver klageren over et døgn forsinket, da de originale papirer fysisk skal bringes til London.
Klageren brokker sig over, at det i bureauets materiale angiveligt på intet tidspunkt fremgik, at børn under 18 år på rejser til Sydafrika skulle medbringe original fødselsattest.
På baggrund af dette samt det mistede døgn kræver klageren kompensation på 37.000 kroner. Det afviser rejsebureauet.
Afgørelsen
Det følger af pakkerejselovens § 6, stk. 1 at rejsebureauet inden aftalens indgåelse skal give kunden oplysning om bestemmelser vedrørende pas og visum.
Pakkerejse-Ankenævnet finder på den baggrund, at rejsebureauets manglende oplysning om indrejsekravene medfører, at rejsen har været behæftet med mangler, som udløser en kompensation på 17.500 kroner.
Hvad kan vi lære af sagen? spørger DRF
Det er som udgangspunkt kundens ansvar at sørge for at pas, visum og så videre er i orden for at kunne gennemføre en rejse.
Men kundens pligt forudsætter, at rejsebureauet inden aftalens indgåelse tydeligt har informeret kunden om dokumenter, der er nødvendige for at gennemføre rejsen. På rejser til for eksempel Sydafrika, hvortil der gælder meget specielle regler, er det ikke nok at henvise til kundens eget ansvar på generel vis og uden at yde den nødvendige rådgivning, melder Danmarks Rejsebureau Forening.
Gælder der særlige regler til en bestemt destination, skal bureauet sørge for at nævne disse specifikke regler i det pågældende materiale inden aftalens indgåelse.
Relaterede artikler
Byggestøj blev dyrt for rejsebureau
Seks ud af 1.000 stykker bagage kommer ikke med fly