DRF utilfreds med ”Kontant” og Forbrugerrådet

flybillet 1REJSEBUREAUER: DR’s forbrugermagasin ”Kontant” og Forbrugerrådet fremkommer med forkerte og udokumenterede påstande, siger DRF i kølvandet på mandagens udsendelse om ”rejsebranchens gebyrjungle.”

”Ingen har patent på den evige sandhed, men vi har også i dag (onsdag) forsøgt at komme i kontakt med redaktionen af ”Kontant” pga. de mange deciderede fejl i programmet,” sagde adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, i går til standby.dk

Som standby.dk kunne fortælle i går valgte Kontant ikke at bringe en eneste sætning fra DRF-direktøren, som de ellers havde lavet et timelangt interview med i fredags.

”Formentlig fordi mine udtalelser ikke passede ind i den vinkel og agenda, programmet havde,” siger Lars Thykier.

I en meddelelse til DRF’s medlemmer skrev rejsebureauforeningen i går, at ”flere af oplysningerne om de involverede rejsebureauers gebyrstørrelser var gengivet forkert, således at gebyrerne kom til at fremstå højere, end det rent faktisk er tilfældet.

Dette samt den omstændighed, at man ikke fra Kontants side – trods gentagne opfordringer fra DRF – havde foretaget en reel undersøgelse af flyselskabernes gebyrer, medførte, at udsendelsen fejlagtigt konkluderede, at gebyrerne hos rejsebureauerne generelt set var højere end hos flyselskaberne. Det gav et fordrejet billede af virkeligheden.”

I går udsendte Forbrugerrådet en pressemeddelelse, hvor man ifølge DRF giver udtryk for, at ”rejsebranchen bryder loven.”

Hertil siger DRF: ”Der er ikke en klar retstilstand på området. Forbrugerrådets udsagn og Kontants udlægning af reglerne kan derfor ikke tages til indtægt for at være gældende ret i Danmark.

Forbrugerrådets påstand knyttes til en praksis fra Forbrugerklagenævnet, som ikke har været prøvet ved domstolene. Det samme er tilfældet omkring agentforbeholdet og spørgsmålet om rejsebureauernes eventuelle ansvar for flyselskabernes konkurs. Det er DRF’s ønske, at spørgsmålet om, hvordan skatter og afgifter skal behandles, bør finde afklaring via domstolene.”

Videre skrev DRF: ”Det er beklageligt, at fejlagtige påstande, som f.eks. at en navneændring ganske let kan gennemføres uden noget merarbejde af betydning for rejsebureauerne eller flyselskaberne, får lov at stå uimodsagt.”