Det var først i år, at regeringen og Femern-selskabet blev klar over, at den tyske tidsplan for miljøgodkendelse af det store anlægsprojekt vakler.
Den dårlige nyhed stod at læse nederst på side 16 i Hamburger Abendblatt den 3. september: ”Endnu engang sørger den tyske planlov for, at et milliardprojekt først kan færdiggøres med årelange forsinkelser – hvis det da overhovedet kommer så vidt”, hed det ifølge bt.dk.
”Denne faldgrube er åbenbart ukendt i Danmark. Derfor bliver konstruktionen af Femern-forbindelsen efter alt at dømme først begyndt i 2019”, hed det videre i Hamburger Abendblatt.
En statusrapport fra Slesvig-Holstens trafikminister Reinhard Meyer fra 2. september siger, at Slesvig-Holsten har ansvaret for den tyske miljø- og planproces og at alt tyder på en forsinkelse på mindst to år.
Onsdag mødtes ordførerne for partierne bag Femern-forliget hos transportminister Hans Christian Schmidt for at diskutere, hvorledes der kan holdes liv i planen, mens tyskerne gennemfører deres miljøprocedure.
Efter mødet fastslog Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, at det bliver nødvendigt med en møderække, inden forligskredsen kan beslutte projektets skæbne:
Tidligere transportminister, Magnus Heunicke forklarer, at man også i Kiel troede at kontrakterne kunne underskrives i år. Det bekræftes af en fælles tidsplan fra Femern A/S og en pressemeddelelse fra Slesvig-Holstens transportministerium.
Siden har det vist sig, at entreprenørernes tilbud blev 22% – ni milliarder kroner – dyrere end ventet. Dernæst meddelte den tyske forbundsregering, at de tyske landanlæg først kunne stå klar i 2024.
I Tyskland skal større projekter gennem en omfattende offentlighedsfase, hvorpå eventuelle større ændringer i projektet udløser endnu en offentlighedsfase. Derefter kan myndighedernes godkendelse indbringes for forfatningsdomstolen, som kan beslutte, at en retssag skal have opsættende virkning.