Snowflake trues med lukning

SAS ville tage kampen op mod lavprisselskaber med sit eget sådanne – nu antyder SAS selv, at Snowflake kan blive første offer i lavpriskampen.



”Vi skal have en positiv drift ved udgangen af i år, ellers fortsætter vi ikke med Snowflake. Som med alle andre enheder i SAS-koncernen skal Snowflake være en sund forretning for at overleve,” siger Snowflake-chef, Ludmilla Lindecrantz, til Berlingske Tidende.



SAS bryster sig af at være største nordiske udbyder af flybilletter til discountpris med over to mio. lavprisbilletter det sidste år. Men Snowflake-satsningen har været en dyr forretning. SAS’ lavpriskoncept har angiveligt kostet koncernen godt 100 mio. kr. siden lanceringen i 2003.



Snowflake har dog aldrig været udset til at skulle blive den store pengemaskine, påpeger luftfartsanalytiker Brian Børsting fra Jyske Bank, men som SAS’ forsøg på at holde andre aktører udenfor. ”Snowflake er et defensivt udspil for at forhindre andre aktører i at tage for store markedsandele. Risikoen ved at sløjfe Snowflake er, at man så netop åbner for de andre som eksempelvis Easyjet, der vil kunne true SAS på kerneforretningen,” siger han.



Lavpriskonkurrenten Sterling er parat til at udnytte enhver åbning i det ekstremt konkurrenceprægede lavprismarked, siger afgående Sterling-direktør, Torben Anker Sørensen: ”For at drive lavpris, skal man have en omkostningsstruktur, der stemmer overens med de lave billetpriser. Vi har hele tiden været klar over, at Snowflake lider under de store SAS-omkostninger.”



SAS’ andel af lavprisbilletter i 2003 udgjorde ca. 10% af det samlede antal solgte billetter hos SAS, oplyser selskabet.

Det store problem for Snowflake er omkostningsniveauet. Snowflakes er godt nok cirka 10% under SAS som helhed, men sammenlignet med SAS’ norske datterselskab, Braathens, har Snowflake 15% højere omkostninger.

Skrevet af