Fremmede fugle på nordiske fly

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Det er ikke helt let at forstå reglerne for, hvordan de nordiske flyselskaber må bemande flyene med fremmed arbejdskraft i en tid med påstande om social dumping.

Af Ejvind Olesen

Der er ingen tvivl om, at en japansk eller en kinesisk stewardesse kan være lige så kompetent som en svensk eller dansk. Hun taler engelsk, men selvfølgelig ikke svensk eller dansk. Og i øvrigt er der mange kinesiske passagerer med flyene.

Men ifølge en dansk bekendtgørelse (regeringens) må dansk registrerede fly kun beskæftige 20 procent af kabinepersonalet mellem kinesiske og japanske rejsemål på den ene side og skandinaviske på anden. Senest var det ved at gå op i en spids, da SAS gerne ville have kinesisk bemanding på ruten mellem Beijing og København, hvilket fagforeningerne ikke mente var en god ide.

Sådan blev det indtil videre, og det køres benhårdt. Hvis en dansk stewardesse bliver syg i Kina, når hun skal flyve hjem til København, må hun ikke erstattes af en kinesisk kollega, for så overstiges kvoten.

Der findes eksempler på, at afløseren må sendes passiv til Kina som passager for at overtage jobbet i modsat retning, mens en ledig kinesisk pige blot kan se til.

Det er sådanne eksempler, som passerer revy, når jeg erfarer, hvad der sker i Finland netop nu. (Læs om 150 asiater, som overtager to ruter).

Er det social dumping i dag, hvor vi også har Ryanair på vej ind til Kastrup?

Jeg ved det ikke, og jeg siger heller ikke, at det SAS-danske regulativ er forkert, men jeg er ret sikker på, at mange uden for luftfartens verden synes det.

Endnu mere grotesk bliver det, at Norge overhovedet ikke godkender personale fra tredjeland om bord på flyene, mens Sverige slet ikke har nogen begrænsning.

Det kunne man da godt lige give en tanke.

God weekend.