Garantilov kan vælte som et korthus.

På onsdag får vi afgørelsen i sagen om tvisten mellem Norwegian og Garantifonden, men indirekte også om loven om garantiordningen med de 20 kr. overhovedet kan eksistere i fremtiden. Eller man skal tilbage og begynde helt forfra.

 

Hvis Norwegian får ret, er der forventeligt elleve andre selskaber, som vil reagere, fordi de er i samme situation og dybest set heller ikke mener, de har pligt til at deltage i danske garantiordninger.

 

Deres modstand har fået så meget mere vægt, eftersom EU i sidste uge måtte opgive at lave en fælles ordning for alle medlemslande.

Flyselskaberne vægrer sig ved at skulle indbetale et større garantibeløb til Garantifonden i Danmark, fordi de tilfældigvis også fragter danske passagerer rundt på deres globale rutenet. Groft sagt er de af den opfattelse, at hvis danskerne ønsker en forsikring mod et flyselskabs krak, må det blive deres egen sag at tegne en forsikring på den ene eller den anden måde. Dybest set mener de heller ikke, at de nogensinde vil krakke.

Det mente Sterling nu heller ikke.

 

Erhvervsankenævnet har behandlet 13 flyselskabers klage, fordi de ikke ville registreres eller tilbyde konkursdækning. Det er den sag, Norwegian har valgt at føre alene og stævnet Garantifonden, selv om Norwegian modsat er blevet politianmeldt.

 

Loven er ud fra en almindelig betragtning underlig. Hvis en passager i et rejsebureau indbetaler 20 kr., går beløbet til Garantifonden. Krakker selskabet, skal bureauets egen forsikring betale for kundens transport hjem. Kun hvis bureauet også krakker, træder Garantifonden til.

 

Uanset udfaldet må man regne med, at den tabende part appellerer, og da går der endnu et par måneder. Men den første pejling får vi på onsdag.

 

Den lov er for viderekommende. Skulle Norwegian få ret, var det vel ikke det værste, der kunne ske!

Skrevet af Ejvind Olesen