”Bekymringen om, at digitale møder ville fjerne forretningsrejser og fysiske møder, kan vi parkere,” siger formand og næstformand i Hotelnetværket i Dansk Erhverv. Men de ser udfordringer i 2023.
2022 blev et rekordernes år for den danske hotelbranche. Der var flere hotelgæster end nogensinde, omsætningen var rekordhøj og aldrig har så mange arbejdet i hotelbranchen som i år.
Det konstaterer Peter Schelde, koncernchef for Comwell Hotels, og Jesper Olesen, direktør både Clarion og Comfort Hotel Copenhagen Airport. Samtidig er de henholdsvis formand og næstformand for Hotelnetværket i Dansk Erhverv.
På Dansk Erhvervs hjemmeside skriver de blandt andet, at 2022 var tæt på at være et corona-frit år. Det gav hotellerne stor medvind og et boost af danske og udenlandske ferie- og forretningsgæster.
Områderne turisme, oplevelsesøkonomi og kultur i Dansk Erhverv tæller cirka 1.100 medlemmer. Alene Hotelnetværket i Dansk Erhverv har, ifølge Dansk Erhverv, 67 procent af den danske hotelkapacitet. 85 procent i København, 77 procent i Odense, 72 procent i Aarhus, 53 procent i Aalborg og 43 af hotelkapaciteten i Trekantområdet.
Både medvind og modvind
”Men de flotte resultater i år er ikke kun skabt i medvind. Der har været masser af modvind,” konstaterer hotelduoen.
”Som branche var vi i dyb krise under coronapandemien, og krisernes tid er bestemt ikke forbi, men har derimod ændret fornavne til inflationskrise, energikrise og geopolitisk krise,” skriver Peter Schelde og Jesper Olesen og tilføjer:
”Men selvom usikkerheden er stor, og hovedpinerne fortsat tælles i flertal, så mærker vi stærk optimisme og tro på fremtiden i hotelbranchen.”
De fleste hoteller oplever godt med bookinger på kurser, møder, konferencer og private selskaber til det kommende år, og de forretningsrejsende er vendt tilbage i stor stil. I efteråret har antallet af forretningsrejsende været på niveau med før coronapandemien. Bekymringen om, at digitale møder ville fjerne alle behov for forretningsrejser og fysiske møder, kan vi parkere, lyder det.
Ændret bookingadfærd
Et sted, coronapandemien dog har sat sit præg, er på gæsternes bookingadfærd. Der bookes markant kortere tid før afrejse.
Trods en lav forbrugertillid i store dele af 2022, har vi i branchen set en markant efterspørgsel på hotelophold, i kombination med for eksempel restaurantoplevelser, spa og wellness eller koncerter og events, lyder det fra duoen som tilføjer:
”Hotelbranchen vil i 2023 også kunne mærke, at økonomien går et gear ned. Vi tror på fortsat stærk efterspørgsel og mange gæster, men det er klart, at nogle gæster vil skrue ned for forkælelsen i usikre tider, hvilket vil kunne mærkes i forbruget på mad og drikke,
Vi har meget godt at set frem til i 2023. Det bliver året, hvor den længe lovede lempelse af rumvarmeafgiften for hoteller bliver indført.”
Relaterede artikler:
Farvel til Store Bededag kan blive dyr for hoteller