Lionel Messi stand-in ved Ferie for Alle i Herning i 2013. (Arkvifoto)

Hvordan får man en turistambassadør til over 600 kr. i minuttet?

Naturligvis tjener Messi kun det store beløb på fodboldbanen, men hvad skal han lave som turistambassadør? Og hvad mener FN med begrebet ansvarlig turisme. Er det også at hælde nogle ud af en by, fordi de fylder for meget?

Nej, F. C. Barcelona nåede mod al forventning ikke frem til semifinalerne i årets Champions League i fodbold på trods af favoritværdigheden til titlen. Måske skal man på den baggrund forvente, at verdens bedste fodboldspiller, Lionel Messi, får lidt mere fritid.

For det er vel hans fritid han skal bruge som nyudnævnt goodwill-ambassadør under FN for bæredygtig turisme, som vi her på siden kunne berette om i den forløbne uge. Jeg går ud fra, at der er et ulønnet job i den gode sags tjeneste. Uden, at jeg efter at have læst den medfølgende tekst fra World Tourism Organization (UNWTO), fuldt ud har forstået, hvad opgaven går ud på.

En masse fine ord ”blandt andet at gøre turisme til en drivkraft inden for udvikling og jobskabelse og fremme ansvarlig turisme, ” som Messi selv udtaler i en pressemeddelelse.

300 millioner kroner om året
Selv siger FN- organisationen , ”at man i partnerskab vil forstærke fokus på en række nøgleområder, som FN mener er vigtige, så som ”integration og teknologiske muligheder for at styrke turismens rolle som jobskabere og vækstlokomotiver inden for EU.”

Bravo, så kan ingen være i tvivl. Nu kender vi FN og EU, når de ruller sig ud, og  oven i købet får verdens højst betalte fodboldspiller med. Jeg håber da, at han som andre såkaldte goodwill-ambassadører arbejder gratis, for ellers bliver det en dyr historie.

Måske er han kun næsthøjest lønnede fodboldspiller i verden efter Ronaldo i Real Madrid, men det skulle være nogenlunde rigtigt, at Messi, som er født i 1987, i dag tjener op mod 300 millioner kroner om året før skat. Eller cirka 600 kroner i minuttet. I følge den spanske avis El Mundo har hans kontrakt med Barca for de næste fem år til en værdi af 2,7 milliarder kroner. Det kan han starte sit eget flyselskab for, hvis han skulle have lyst.

Hvor meget mon han ved om turisme? Om at bo på vandrehjem eller campingplads. Nok mere om at bo på luksushoteller. Om at gå på stopfyldte gader i Barcelona og til de billigere restauranter i hans egen by, hvor han aldrig skal vente på at få plads.

Måske i Argentina
Hvad ved Messi om kanalernes tilstand i Venedig eller nyturismen i Kroatien, eller om turismen i Berlin, Paris og London for slet ikke at tale om Amsterdam. Hvor er det, at han og FN skal hjælpe på integrationen og nye arbejdspladser.

Kunne det være i Syrien eller Afghanistan? Eller skal Messi (gratis?) være reklamesøjle for en turistattraktion hist og her. Nu har Ronaldo, for et kæmpebeløb skrevet kontrakt med JBS undertøj fra Herning. Skal Messi så have en opgave med turisme i Spanien, hvor der er alt for mange turister i forvejen. Måske hjemlandet Argentina har brug for lidt billig reklame, som FN og EU kan sole sig i.

De danske ambassadører
Goodwill-ambassadører i turisme har sådan nogle udefinerbare jobstørrelser. I reglen vil de deres eget land det bedste, men ofte ved man ikke rigtigt, hvordan man skal bruge dem.

Ja, der er gode eksempler som Victor Borge for Danmark i USA og generalkonsul Jens Olesen i Brasilien, som aldrig forsømte en lejlighed til at hjælpe eller promovere turisme til Danmark. Der findes givet en række andre. Hvad med Peter Schmeichel, når han kan hjælpe Rusland, kan han vel og hjælpe Danmark, men vil han gøre det gratis? Vil Caroline Wozniacki eller Michael Laudrup hjælpe til med at skaffe turistjobs i Danmark, eller andre steder i verden?

En helt igennem flortynd historie med Messi i hovedrollen. Den skal han ikke bebrejdes, men måske de ellers fantasiløse FN-bureaukrater. Til gengæld har den allerede har givet tusindvis af spaltemillimeter verden over – og dermed opfyldt sin mission: Turismen skal ikke blive glemt.

x

Læs Også

SAS vil da ikke være fødelinje til Lufthansa

Engang var de bedste venner, det er de ikke mere. Derfor tog Aarhus Lufthavns chef, Peter Høgsberg, alvorligt fejl, da han og arbejdsgruppen insisterede på SAS-rute fra Aarhus til München.

Grønlandsk luftfart uden facitliste

Der er flyvske planer, men ingen rigtige løsninger på fantasilignende ønsker om udbygning af lufthavne, selv om den danske stat går ind med stort millionbeløb. Air Greenland må muligvis sige farvel til sine fire danske eksperter i bestyrelsen.

Hvad er en turistmagnet?

Hvis en dansk by vil have et internationalt brand, hvad skal den så satse på? Europas 7. højeste tårn i Brande; tidligere præsident Obamas besøg i Kolding; VM i ishockey - eller bare Den lille Havfrue?

Slotsbar med selvbetjening i sommervarmen

Sådan klarede et af Danmarks bedste provinshoteller sig gennem fire måneders solskin og høje varmegrader uden at have aircondition. Det kræver tro på sine gæster.

Derfor koger Europa over med turister

Lavprisselskaber og store krydstogtskibe nævnes som nogle årsager til seks procents stigning allerede i år, og til deciderede turistkøer i havnebyer som Barcelona og Venedig.

Vækstboblen bristede over Nordatlanten

Når man starter for mange nye flyruter og er omringet af flere og flere konkurrenter og lukker mange gode kontakter til agenterne, så skal det gå galt. Det har indtil videre kostet Icelandairs koncernchef jobbet.