Reparation af fly udsættes

Forsinkede fly koster mange penge, så flyselskaberne udsætter nødvendige kontroller, til der er plads i flyplanen. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

 

Resultatet er, at der hver dag letter fejlbehæftede fly, som aldrig skulle have haft lov til at forlade landjorden, skriver ingeniøren.dk

 

Advarslen kommer fra Fred Bruggeman, generalsekretær i AEI, Aircraft Engineers International, som repræsenterer omkring 45.000 flymekanikere og -ingeniører med licens til at kontrollere fly før afgang.

 

»Det er alt for dyrt for flyselskaberne at fikse fejlene, når de opstår – for så bliver flyet forsinket. Så både piloter og flyselskaber siger "det gik jo fint nok sidste gang", og så letter de alligevel,« siger han til ingeniøren.dk

 

En lille forsinkelse kan hurtigt koste over 100.000 kroner, hvis passagerer skal videre med andre fly, eller hvis det betyder, at andre fly bliver forsinket.

 

Undersøgelser af piloters logbøger viser, at piloter altid registrerer fejl, som er opstået undervejs i flyvninger, men disse fejl bliver ofte registreret på vej til "hjemmelufthavnen" – og næsten aldrig på vej ud.

 

»Det er det samme alle de steder, vi har tjekket. 85 pct. af fejlene bliver registreret på flyvningen hjem eller på dagens sidste flyvning. Og det betyder jo, at piloterne ikke registrerer fejl på vej til en fremmed lufthavn, hvis det betyder, at de skal kukkelure der i flere timer med kæmpe forsinkelser til følge. Det er dybt kritisabelt,« siger Fred Bruggeman til ingeniøren.dk

Skrevet af Hanne Aaen Lassen