SAS på en søndag aften

2019/08/defaultmain.jpgMANDAGSKLUMME: En time i bedste sendetid en søndag aften ville enhver tage imod med taknemmelighed. Især hvis det tegnede ens firma så positivt, som det skete i aftes med SAS.

Af Ejvind Olesen 

Det var alt andet lige god underholdning i en time på DR i aftes med SAS historie fra begyndelsen over den spændende tid, da ruten over den Nordpolen blev gennemført, og primært til dengang med Jan Carlzon ved roret. Fordi han kunne det at begejstre hele personalet og vi journalister med. Alle blev vi grebet af hans optimisme og begejstring.

Jeg var nok den første danske journalist, der interviewede Jan Carlzon, da han endnu var direktør for det svenske indenrigsselskab Linjeflyg. Jeg indrømmer gerne, at vi var mange i pressen, som næsten, men kun næsten, kritikløst skrev om SAS på det tidspunkt – bortset fra det med monopolet og de meget høje priser på SAS billetterne.

Vi kunne da godt se, at når Amsterdam havde succes som international lufthavn var det fordi, man gav lov til at alle internationale flyselskaber fik lov til at flyve til og fra Holland, mens de danske myndigheder (efter at have rådført sig med SAS) gav afslag, var en uheldig udvikling.

Vi kunne også se, at den voksende charterbranche havde urimelige vilkår og fik lov til at flyve til Seychellerne og Gambia, men nej til at flyve til Kenya og USA, ikke kunne holde i længden.

Men Jan Carlzon var alligevel lidt af en helt. Det mente hans efterfølgere så ikke, fordi han var svag over for personalet og sagde ja til deres krav i stedet for at tage kampen med personalets overenskomster, som endelig kom i februar sidste år.

I en debat på et møde på Langelinje Pavillonen arrangeret af Skål Klubben og Danske Rejseskribenter med daværende SAS-formand, bankdirektør Tage Andersen, fik jeg en venlig hilsen fra Tage Andersen ”Tror du ikke snart din helt Jan Carlzon skal skrive en ny bog om sig selv?”.

Kort efter blev Carlzon mere eller mindre direkte fyret af den danske formand.

I aftes var det dejligt at se Carlzon og stewardesserne fra glamourdagene, som aldrig kommer igen, men også Jørgen Lindegaard som virkelig prøvede at tage et opgør med de lukrative pilotoverenskomster, men, skulle det vise sig, var forud for sin tid. Og rart at se Vagn Sørensen, et af de største talentrer SAS har fostret, afslutte udsendelsen med, at SAS nok skal overleve.