SAS skal betale 23 mio. kr. for handicappede passagerer

Københavns Lufthavn fik fredag i Østre Landsret medhold i, at SAS skal betale for at Falck bringer handicappede og bevægelseshæmmede passagerer til og fra flyene. SAS overvejer anke til Højesteret – med renter koster sagen SAS over 23 mio. kr.

Sagen begyndte, da EU i 2008 kom med forordning om, at lufthavnene fremover skulle stå for transport af PRM-passagerer, Passagerer med Reduceret Mobilitet. Hidtil havde flyselskaberne haft ansvaret for ydelsen – typisk udført af deres handlingselskab.

På baggrund af det serviceniveau, Københavns Lufthavn og flyselskaberne blev enige om, endte prisen på 5,88 kr. for samtlige afrejsende passager til at dække omkostninger til PRM-programmet. Lufthavnen beholder under ti procent af PRM-afgiften i administrationsgebyr.

Falck vandt opgaven med at transportere PRM-passagerer til og fra flyet – f.eks. fra Metroen, et P-hus i lufthavnen eller når passageren selv kom til afgangshallen. På samme måde transporteres passagererne den anden vej ved ankomst til lufthavnen.

Men SAS og andre flyselskaber mente ikke, at de skulle betale den ekstra PRM-afgift – de henviste til takstaftalen mellem lufthavnen og flyselskaberne om at holde trafikudgifterne i ro.

Lufthavnens svar var, at PRM-beløbet ikke havde noget med trafikafgifter at gøre – og valgte at få sagen prøvet som en principiel sag ved Østre Landsret, som fredag gav Københavns Lufthavn medhold.

”Vi har først lige fået dommen og skal nu læse den, før vi afgør om den skal ankes til Højesteret,” siger pressechef hos SAS i Danmark, Trine Kroman Mikkelsen, til standby.dk

Sagen omhandler PRM-faktureringer fra 26. juli 2008 til 31. marts 2009, oplyser Københavns Lufthavne i fondsbørsmeddelelse og tilføjer: ”Dommen fastslår, at Københavns Lufthavn var berettiget til at opkræve afgift for assistancen til handicappede og bevægelseshæmmede i perioden, hvorfor SAS dømmes til at betale i henhold til det rejste krav.”

Beløbet drejer sig for SAS om 18,4 mio. kr. – hertil kommer over fem mio. kr. i bl.a. procesrenter og sagsomkostninger, fremgår det af dommen.

Siden 2009 har SAS og alle andre flyselskaber betalt PRM-taksten. I 2009 trådte nemlig lufthavnens nuværende takstaftale i kraft.

”PRM-ordningen kom via et direktiv fra EU, der mente, at der var for stor kvalitetsforskel på området i lufthavnene. Derfor ønskede man et fælles serviceniveau på området, som de enkelte lufthavne skulle håndtere. Udgiften til ordningen skulle fordeles ligeligt på alle passagerer, det blev til de 5,88 kr.,” siger Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, til standby.dk.

PRM-gebyret er siden sænket til 5,36 kr.