SAS skal ændres på alle leder

Ud over behovet for reducerede omkostninger peges der blandt andet på ensartede flytyper, øget centralisering og en ny plan for de lange ruter, skriver business.dk.

 

Lige nu fosser pengene ud af kassen hos SAS, hvor ledelsen bruger megen energi på at forhandle sig frem til lavere lønomkostninger, men skulle det lykkes, er det ikke nok til at sikre fremtiden.

 

Ifølge tidligere driftschef og viceadministrerende direktør i SAS, Kjell Fredheim, som leder Fredheim International, der er luftfartskonsulenter er dert brug for en ny strategi med ti markante punkter. Det gælder en ny flyflådeplan, med én flytype til alle europæiske flyvninger og én flytype til de interkontinentale ruter.

 

Vedligeholdelse er dyrt med forskellige flytyper, med hensyn til flere reservedele, reservemotorer og teknikere. Det er også dyrere, at piloterne måske ikke kan flyve flere flytyper, forklarer han og nævner, at det tager tid at udskifte flåden, men at SAS ikke har råd til at lade være. Samtidig kan Boeing og Airbus lige nu presses mere end sædvanligt på priserne.

 

Han mener også, at der bør være en plan for flere ruter ud af Europa. SAS har ni aktive fly på interkontinentale ruter, som kun kan blive rentable ved større rutenet og en tommelfingerregel siger, at det kræver mindst 15 fly. Flere fly giver lavere enhedsomkostninger. Det er vigtigt at vælge side – enten ved at droppe langruterne eller ved at satse offentsivt på dem. Som det er nu, koster de SAS penge.

 

Yderligere anbefaler han hurtig centralisering af organisationen og nøjes med salgsledelse i de enkelte lande, hvorved man kan spare 200 ledere.

 

Flere luftfartseksperter genkender det meste af denne analyse. I Enskilda Securities mener aktieanalytiker Steven Brooker, at enhedsflåden, centralisering og flere lange ruter er fornuftigt. Han mener at Fredheim har ret i analysen. Men man skal først have ændret kollektivaftalerne – ellers er det lige meget. Der skal bruges en mindre stab til det samme arbejde, og flyvende personale skal være mere i luften, tilføjer han.

 

Ole Kirchert fra Travelbroker Nordic mener også, der er behov for en ny plan med øget fokus på fritidsrejser. Man kan komme til at vente forgæves på, at forretningsrejsemarkedet rejser sig, mener han og er i øvrigt enig med de øvrige eksperter.

 

Skrevet af Flemming Juul