Slagsmål mellem DRF og SOS om penge for flybilletter

Uenigheden mellem Danmarks Rejsebureau Forening og alarmcentralen SOS International, der i dette tilfælde agerer som pengeopkræver på vegne af bl.a. forsikringsselskaber, har stået på i snart et år.

 

SOS International kontakter rejsebureauer for at få returneret f.eks. skatter og afgifter på flybilletter, der eksempelvis ikke er brugt, fordi rejsen blev aflyst.
Har den rejsende en rejseforsikring, returnerer forsikringsselskabet kunden rejsens pris – og prøver så at hive nogle af disse penge hjem fra rejsebureauerne.

 

Men det sker til tider under fejlbelagte årsager, siger DRF – se også den følgende artikel.

 

Afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening, jurist Jakob Hahn, siger til takeoff.dk:

”SOS International har siden sidste sommer været meget aggressive i måden, de skriver til rejsebureauerne på, for at få bureauerne til at returnere skatter og afgifter på f.eks. flybilletter, hvis disse ikke er blevet brugt. Det er en længere juridisk diskussion, men DRF mener ikke, at SOS International har lovhjemmel til at opkræve, disse beløb, når flybilletten har været en del af en pakkerejse. Derfor opfordrer vi vores medlemmer til ikke at betale – og har bedt SOS International anlægge en retssag, så vi kan få sagen afprøvet ved en domstol.”

 

DRF er bekendt med, at nogle af dets medlemmer har følt sig truet af SOS Internationals hårde sprogbrug, hvor der bliver stillet inkasso og sagsanlæg i udsigt, hvis de ikke betalte.

 

”Beløbene på skatter og afgifter ved de ubrugte flybilletter kan være fra et par hundrede kr. til flere tusinde kr., hvis det f.eks. har drejet sig om en større jordomrejse,” siger Jakob Hahn.

 

”Vi kan ikke lide SOS Internationals sprogbrug, der af rejsebureauerne opfattes særdeles intimiderende – her kunne de lære af f.eks. Gouda Rejseforsikring eller Europæiske Rejseforsikring, der bruger en helt anden tone, når de skriver til DRF’s medlemmer,” siger Jakob Hahn og tilføjer:

”SOS International manipulerer i sine breve til rejsebureauerne ved at henvise til lovbestemmelser, der ikke gælder rejsebureauerne – og i visse tilfælde også har anmodet om refundering på flybilletter, der rent faktisk har været brugt. Det er ganske enkelt ikke godt nok, at SOS International ikke sætter sig ordentlig ind i reglerne og heller ikke undersøger, hvorvidt de rent faktisk har et regreskrav, inden de ulejliger rejsebureauerne,” siger han.

 

Nordisk skadeschef i SOS International, Søren Hedegaard Madsen – hvis far i øvrigt er landsdommer Otto Hedegaard Madsen, formand for
Pakkerejse-Ankenævnet – svarer i dag på kritikken her på takeoff.dk’s
hjemmeside.

Skrevet af Henrik Baumgarten