Arkivpressefoto af et Eurostar-højhastighedstog. Foto: Eurostar.

700 passagerer holdt syv timer i højhastighedstog

Et Eurostar-højhastighedstog fra London til Amsterdam holdt torsdag stille i syv timer – uden strøm, varme, mad eller brugbare toiletter. Kritik af togselskabet for at være længe om at hjælpe.

Normalt tager det omkring fire timer at køre med Eurostar mellem London og Amsterdam – med stop i franske Lille, Bruxelles og Rotterdam.

Men morgenafgangen torsdag gik ikke efter planen. En halv time efter højhastighedstoget ES9114 havde forladt St. Pancras-stationen i London, gik det i stå i nærheden af Folkestone i grevskabet Kent, kort før det skulle have været ind i den 50 kilometer lange tunnel under Den engelske Kanal.

Årsagen til stoppet på togstrækningen var en nedfalden elektrisk køreledning, oplyser Eurostar.

Dermed kunne toget ikke modtage den nødvendige strøm til såvel kørslen af toget – men det betød også, at toget med cirka 700 passagerer og personale ombord som følge af den manglende strøm, hverken havde varme, mad eller fungerende toiletter, da udskylningen også drives af elektricitet.

Holdt stille i syv timer
BBC skriver, at som følge af uheldet holdt toget stille i hele syv timer – før det blev bugseret tilbage til London. Som timerne gik, blev det mørke tog stadig mere koldt. En passager, Jessica Chambers der var på vej til en fødselsdag i Amsterdam, sagde i telefonen til BBC: ”Dette føles virkelig som en nødsituation – men der er ingen information fra togets personale” – højtaleranlægget virkede ikke på grund af den manglende strøm, oplyste Eurostar.

Togoperatøren har efterfølgende fået stor kritik, også på sociale medier, fordi der skulle gå syv timer, før toget kunne bugseres tilbage til St. Pancras-stationen i London. Det skyldes, ifølge Eurostar, ”en kompliceret situation omkring togets position på skinnesystemet.” På St. Pancras blev toget mødt af personale fra Eurostar, der havde mad og drikke klar – og passagerne blev lovet forhøjede kompensationer. Hvad det bestod af, oplyses ikke.

Nedbruddet på toget betød efterfølgende en lang række forsinkelser for andre Eurostar-tog mellem England og det europæiske fastland. Blandt andet var der mange ombookinger af passagerer fra det uheldsramte tog, så de kunne komme hurtigere mod det europæiske fastland med andre Eurostar-tog.

Eurostar transporterer årligt omkring 15 millioner passagerer frem og tilbage mellem Europa og England. Hovedparten af selve Eurostar Group ejes af franske SNCF Voyages Développement; også de belgiske jernbaner, SNCB, har en ejerandel.

 

Relaterede artikler:

Richard Branson overvejer at udfordre Eurostar

Vil udfordre Eurostars højhastighedsmonopol

Stadig flere højhastighedstog på Europas jernbaner