WEEKLYBLOG: Klog beslutning af SAS

Af Ejvind Olesen

 

Man skal ikke gå op mod overmagten, hvis man alligevel er sikker på at tabe.

 

Det vælter ind med mails til takeoff.dk, både officielt med kommentarer til vores solonyhed i går om, at SAS stopper til Dubai, og uofficielt med reaktioner hele vejen rundt i rejsebranchen.

Fra vinterprogrammet går SAS op på daglige afgange til Chicago, Tokyo og Washington – og dropper de fire ugentlige afgange til Dubai. Det har længe ligget i luften, at det ville gå sådan samtidig med, at Emirates begynder med daglige afgange mellem København og Dubai.

Altsammen i et forsøg på at udnytte 11 langtrækkende Airbus-fly mest optimalt.

Det er en klog beslutning, for den kamp er SAS dømt til at tabe. Der bliver kø til Mellemøsten fra København, og det er sikkert rigtigt. som flere skriver i deres kommentarer, at niveauet hos Emirates – for eksempel på den vigtige business class – slår SAS. Både på kabineindretning, sovestole og service. På trods af bonus og andre fordele. Vel at mærke, hvis ikke Emirates hurtigt opgiver igen, fordi det alligevel ikke kunne betale sig at flyve på den ny rute.

Til næste år har SAS igen 11 langtrækkende fly. Jeg forstår ikke, at man ikke satser på daglige afgange til Shanghai, frem for Chicago, men der må vel ligge grundige beregninger bag. Samtidig styrkes København som SAS hub. Og for resten også som internationalt hub med tre mellemøstlige selskaber.

Det ville være godt for SAS image, hvis der var råd til flere langtrækkende fly. Så vi kunne få ruterne tilbage til Delhi og Hong Kong og den i sin tid planlagte rute til San Fransisco. Jeg er bange for, at det har lange udsigter.

Tvivlen om det overhovedet kan betale sig – for eksempel med SAS’ senioritetsaftaler – at bemande de store fly, nager. Det er rigtigt, det er blevet billigere i Core SAS-planen, men der må være grunde til, at vi ikke får flere langtrækkende destinationer tilbage.

Det kunne være spændende, hvis SAS droppede nogle regionale ruter og prøvede at samle kræfterne på lange ruter, hvor lavprisselskaber indtil videre ikke truer for alvor. Det er, hvad der sker med mange andre store og halvstore internationale ruteselskaber.

Når de kan, kan vi vel også! Med 20 mio. skandinaver i ryggen og et godt hub som base. Desværre tror jeg ikke, vi knækker det påskeæg.
Hvad mener du. Giv din mening til kende.

 

Skrevet af