KLM-chef til Maersk Air

To uger efter Finn Øelund tiltrådte som ny adm. direktør for Maersk Air har flyselskabet udpeget en ny kommerciel direktør. 1. februar begynder KLM Danmarks country manager, Anne von Glasow, som kommerciel chef. Hun afløser Keld Mosgaard Christensen, som søger nye udfordringer. Det er første gang en kvinde kommer så højt op i Maersk Air.



Anne von Glasow får ansvar for selskabets marketing og salg på såvel rute- som charterflyvning. Med Finn Øelund og Anne von Glasow som de to nye topfigurer i Maersk Air har selskabet skabt nye forudsætninger; Finn Øelund blev sidste efterår rekrutteret til Maersk Air, efter at være stoppet som adm. direktør for Air Greenland, som han på få år vente fra en underskuds- til en overskudsforretning; samme øvelse skal han nu gøre med Maersk Air.




Maersk Airs forrige ledelse med Flemming Ipsen, der stoppede som adm. direktør ved årsskiftet, og Keld Mosgaard, kom fra moderselskabet, A.P. Møller, men var ikke branchekendte.




Flemming Ipsen blev indsat efter kartel-skandalen mellem SAS og Maersk Air kostede adm. direktør Ole Dietz og bestyrelsesformand, Bjarne Hansen, deres jobs.



Anne von Glasow er 49 år, uddannet jurist, men har i over 17 år arbejdet i luften, heraf de sidste 6½ i KLM.




En medvirkende årsag til, at Anne von Glasow tog tilbudet fra Maersk Air kan også være den usikre position, hun ville have haft, når Air France formentlig i år overtager KLM.



Med Anne von Glasow får Maersk Air en meget kendt og respekteret spiller i den skandinaviske rejsebranche, som kan bygge og reparere broer mellem selskabet og fx. rejsebureauerne.



Til Take Off sagde Anne von Glasow torsdag aften: ”Jeg glæder mig til de nye udfordringer; jeg kender Finn Øelund fra vor fælles fortid i SAS – hvor vi dog ikke arbejdede sammen – men jeg ved, at han er dygtig og meget sympatisk. Jeg fik henvendelsen fra Maersk Air i sidste måned og sagde op den 30. december. Jeg kender jo Maersk Air som en god partner for KLM, og ser frem til at være en del af ledelsesteamet i Maersk Air.”



Anne von Glasow var de første 11 år i SAS, bl.a. fire år som leder af SAS’ billetkontor i København, hvorefter hun kom hun til KLM, senest med ansvar for KLM’s nordiske salgsaktiviteter.



Maersk Air, der gik på vingerne i 1970, har cirka 1.200 medarbejdere og en flyflåde på 38 fly.



Maersk Air flyver fra København til Athen, Barcelona, Færøerne, Lissabon, London Gatwick og Venedig.




Fra Billund har Maersk Air næsten dobbelt så mange ruter: til Amsterdam, Bruxelles, Frankfurt, Færøerne, Kristiansand, London Gatwick, Milano, München, Oslo, Paris og Stockholm.



Hertil kommer en stor pose codeshares med udover KLM også Air France, SN Brussels og Lufthansa – samt, fra næste måned, amerikanske Continental.



MAERSK AIR GØR KLAR TIL OFFENSIV




Jyllands-Posten skriver i dag, fredag, at Maersk Air efter milliardtab omsider er på vej med sin nye strategi. Lavpris, flere fly og en halv snes nye ruter skal bringe selskabet ud af krisen.




Oprustningen skal i følge avisen især ske i København, hvor Maersk Air dermed kommer i endnu hårdere konkurrence med SAS, Sterling og andre flyselskaber.



Samtidig er der fremskredne planer om at omdanne Maersk Air til en helt ny form for lavprisselskab, hvor det skal være meget synligt, at kunderne får mere, når de betaler ekstra.




Der bliver sandsynligvis flere sektioner på flyene, hvor pladsen til benene er forskellig, og hvis kunden ønsker mere plads, så stiger prisen. Det er en model, Krone Rejser har haft succes med de seneste år.



Maersk Airs nye kurs skal efter planen offentliggøres på et pressemøde i februar, hvorefter en omfattende reklamekampagne bliver sat i værk, så salget af de mange billetter kan begynde. Maersk Air ønsker ikke at kommentere indholdet i selskabets strategiplan.



“Vi arbejder stadig på strategien, og der er intet besluttet. Jeg har ingen kommentarer, før vi er færdige med arbejdet og har en samlet plan,” siger adm. direktør Finn Øelund til avisen.



Det er dyrt at åbne nye ruter. Derfor skal A. P. Møller, der ejer Maersk Air, sige god for planerne, som med stor sandsynlighed vil medføre endnu et år med underskud.



Maersk Air har de seneste tre år tabt over en milliard kr. Selskabet har været gennem en omfattende redningsplan, hvor flere datterselskaber er solgt og en række ruter er lukket. Samtidig har selskabet mistet de to største charterkunder. Maersk Air har to gange sidste år fået tilført kapital fra A. P. Møller gruppen på i alt 700 mio. kr. Luftfartsselskabet forventer i år et underskud på mere end en halv milliard kr.

Skrevet af