Fredagskommentaren – Københavns Lufthavn mister trafik til Sverige

Af Ejvind Olesen



SNART SKAL VI til det igen. At notere trafiktal fra juli for SAS ,og for lufthavnene i Danmark og Sverige. Københavns Lufthavn har svært ved at leve op til sine egen forventninger, når vi taler passagertal, men der er godt hold i økonomien og investeringslysten. Men snart begynder Arlanda at bide i halen, hvad svenskerne i øvrigt har gjort før.



Tallene fra maj og juni gik i en forkert retning. Arlanda gik frem med fem procent med udenrigspassagerer og fire procent for indenrigstrafikken, hvor SAS i øvrigt satser kraftigt. Det var også en meget stærkt udviklet indenrigstrafik i Arlanda, som i sin gjorde lufthavnen en smule større end København.



I København skal man efterhånden være glad for en fremgang på godt to procent, og ikke de tre procent, som er målet. Med den kurs kan det ikke vare længe, før Arlanda igen går op over passagertallet i København. Eller kan det?



MED DET stærkt faldende transfertal i København og de mange nye SAS ruter ud af svenske lufthavne, går det den forkert vej. Københavns Lufthavn er nr. 14 over lufthavnsafgifter, hvis man sætter den dyreste, Athen, til index 100. Vel at mærke, hvis man se væk fra de 75 kr. i danske skatter – og det kan man desværre ikke. På den måde ryger København betydeligt op på listen blandt de dyrere – som blandt andet er Arlanda i Stockholm. I forvejen er både Oslo og Helsinki billigere end København, selv uden den danske statsskat.



Det er da ikke sød musik i danske ører, når SAS-ledelsen har meddelt, at næste oversøiske rute skal gå fra Arlanda til Shanghai, eller når SAS ikke umiddelbart ser ud til at ville genindføre den anden daglige afgang til New York fra København. For slet ikke at tale om flere og flere direkte ruter fra svenske lufthavne til udlandet i det hele taget.



DERFOR er afskaffelsen af den danske skat også uhyre vigtig, samt en fremstrakt hånd til SAS ved status quo på transferafgift. Lige så vigtigt er det imidlertid, at SAS viser større aggressiv vilje til at flyve mere fra København, og at flere lavprisselskaber bliver lokket til. Det kan formentlig kun ske ved, at de 75 kr. pr. passager falder bort.



Helt afgørende bliver det, hvordan det ny Sterling opbygget sit rutenet. Det kan næppe undgå at blive til fordel for Stockholm, Malmø og Helsingfors, og det modsatte for København.



Som Sterling-chef Almar Örn Hilmarsson siger i det ny nummer af Take Off: “Danmark er for lille til, at et lavprisselskab kan leve af et hub” (som Maersk Air forsøgte, red.).



I samme udgave siger direktør Flemming Petersen fra København Lufthavn: “Der er for lille belægning på de mange regionalfly ud af Sverige. København vil igen komme ind som opsamlingslufthavn af driftstøkonomiske grunde.”



I dag har København 19,1 mio. passagerer på årsbasis, Arlanda i Stockholm havde i 2004 16,5 mio passagerer, og her til skal lægges 1,3 mio. til Stockholms gamle lufthavn Bromma. Overhaler Stockholm København i 2006. Hvad mener du ?

Skrevet af