Maersk Air bejler til Sterling

Selv om konkurrencen mellem lavprisselskaberne Sterling og Maersk Air er knivskarp, er tonen mellem selskaberne tilsyneladende så god, at Maersk Airs direktør, Finn Øelund (billedet), stiller sig positiv overfor et eventuelt samarbejde. ”Hvis der viser sig at være hold i rygterne om, at Sterling overvejer at flyve oversøisk, vil vi gerne samarbejde, og hjælpe dem med at sælge billetterne” siger Maersk Air direktøren til Stand By.

Øelund anser det for utopisk, at begge selskaber skulle introducere oversøiske flyvninger på lavprisbasis: ”Det er markedet i Danmark og Sydsverige ganske enkelt for lille til” vurderer han. Og han understreger, at Maersk Air ikke selv har planer om at kaste sig ud i oversøiske eventyr. Selskabet er ellers, gennem datterselskabet Star Air, i gang med indfasningen af i alt 11 Boeing 767 fly, der bygges om fra passagerfly til fragtfly, og males i Maersk Airs farver. På spørgsmålet om, hvor eventuelle oversøiske langruteflyvninger på lavprisbasis kunne gå han, svarer Øelund, at både Øst og Vest byder på gode muligheder. Specifikt nævner han Kina som en potentiel lavprisdestination.

Hvor vidt Sterling reelt arbejder med seriøse planer om at introducere oversøiske lavprisflyvninger, er det imidlertid svært at blive klog på. Dagbladet Børsen citerede forleden de nye islandske ejere for, at det var sandsynligt, men hos Sterling siger kommerciel direktør Stefan Vilner, at der ikke er, eller har været, konkrete planer på tegnebrættet. Vilner vil dog ikke afvise, at Sterling selv kan gå i samarbejde med andre, og nævner i den forbindelse islandske Air Atlanta, som råder over det rette materiel, og hvor de nye Sterling-ejere har gode kontakter.

Skrevet af