Kommentaren

En såkaldt repræsentativ undersøgelse foretaget for Apollo konkluderer, at 700.000 har planer om at købe deres charterrejse i juli og august – og det er en forklaringerne på, at branchen efter et noget sløvt forår vånder sig i disse uger. Budskabet tjener sit formål. Charterbranche og Apollo kommer i medierne, og det skal være vel undt. Presseomtale styrker både den enkelte virksomhed og erhvervet.



Den skarpsindige journalist – som bl.a. Henrik Baumgarten på Take Off – stiller sig og sine læsere det spørgsmål.



Kan det nu passe? Er det ikke statistisk teori uden nogen form for forankring i den virkelige verden?



Svaret er: det er ganske enkelt ikke til at sige. Tallene kan vise sig rigtige, men lige så sandsynligt at ramme helt ved siden af.



Der er et stort efterslæb af salg af feriepakker til børnefamilierne til syden med garanteret sol og strand.



De færdigpakkede charterrejsers aktuelle ”halvdårlige tider” skyldes en række forhold:



– Forårets ekstremt varme vejr, der ikke har virket inspirerende på Familiens Danmarks rejselyst. Udlejere af danske ferieboliger melder da også om stort set udsolgt i sommermånederne.



– Folkeskolens forskubbede sommerferie, der selvfølgelig også har udsat selve feriesæsonen



– Feriemarked i opbrud, hvor mange bliver hjemme i haven og nyder solen og de nye kartofler, for så til efteråret at snuppe en rejse til varmere himmelstrøg og måske en skiferie til vinter.



– Sidste års lufthavns kaos, der efterlod mange med en dårlig ferieoplevelse, og som de ikke higer efter at gentage.



– Sidste års enormt gode danske vejr og den evige snak om global opvarmning, der har givet de danske gennemsnitstemperaturer en tak op ad, får mange til at vælge de hjemlige hvide strande.



– Urolige tider og terrorhandlinger på feriesteder får selvfølgelig også mange til at kigge til Vestkysten i stedet for Middelhavet.



– De ekstreme sikkerhedsforanstaltninger, der kan gøre det at rejse med fly, til alt andet end en plusoplevelse med lang ventetid ved de mange skranker



– Den spirende afmatning i manges privatøkonomi. Konverteringsfesten er ovre og renten stiger.



– Den øgede individualitet, hvor mange via nettet selv komponerer netop den ferie, der passer til deres ønsker og behov.



– Den impulsivitet, der præger manges handlinger, forplanter sig også til ferievalg. De unge sidder ikke længere 2. juledag og aftaler deres ferie i august.



Der er i den ny voksen-generation ikke så langt fra ord til handling som i den gamle.



Når danskerne derfor bliver spurgt, om de overvejer at købe charterrejse i juli og august, svarer mange ja. Det overvejer jeg da også, hvis resten af juni og juli går med regn og blæst og næsten ingen sol, kan jeg måske også motiveres til otte dage i Italien i august.



Men sådan er det jo hvert år. Vejret er simpelthen for mange en udslagsgivende faktor.



En normal dansk sommer med blandet vejr og en del sol gør, at jeg ikke har noget varmebehov. Og så overvejer jeg ikke længere en uge sydpå, men indtil da tæller jeg sikkert med i de 700.000.



I analyser af danskernes holdning er der altid grund til at være forsigtig, når man fortolker svar på spørgsmål om, hvad den adspurgte agter at foretage sig og endnu værre, hvad vedkommende overvejer. Meningsmålinger er bedst til at vurdere holdninger.



Svarene kan sjældent bruges til ret meget. Og når boet er gjort op i slutningen af august vil de 700.000 solgte rejser givet afsløre sig som et fatamorgana.



Derfor er det bedre, hvis charterbranchen for alvor styrker den i gangværende produktudvikling med sigte på at fastholde også de kommende generationer som stabile kunder.






Skrevet af