Kommentaren: Køberen af Sterling er også ukendt for personalet

Af Ejvind Olesen



En inkarneret fagforenings formand, Carsten Hansen, forhandlede i nat til kl. 0300 og endte med at acceptere forholdene for sine medlemmers fremtid i et nyt Sterling. Senere sagde han til TV 2 News noget om de betingelser, der var stillet, og som nu er på plads. Blandt andet om senioritet – sidst ind først ud- princippet.



Derimod ikke noget om det lønniveau han har måttet acceptere, men der er ikke tvivl om at både løn og opsigelsesvarsler er stærkt forringede i forhold til det Sterling, der gik fallit. Dermed er en normal virksomhedsovertagelse sat ud af kraft. Med en sådan skal en køber acceptere bestående løn- og opsigelsesperioder.



Det tyder dog på, at den anonyme køber har en sund realitetssans før vedkommende placerer sine penge i luftfart. Der venter en benhård konkurrence og meget svære betingelser. Medmindre den pågældende er inde i luftfart i forvejen og kan drage brug af synergi effekter med hensyn til rutenet, billetpriser etc.



Men hvem er den pågældende egentlig, og hvorfor må end ikke personalet få at vide, hvem der er blind makker. Den (eller de) pågældende frygter pressens interesse, siger Carsten Hansen til TV 2 News.



Hvorfor det? Er det frygten for at blive til grin i en efter nogles mening håbløs sag? Og er det overhovedet klogt, hvis Sterling skal i gang på søndag?



Hvem tænker på forbrugerne, som sidder med dyb mistillid til Sterling både hos rejsebureauer og den enkelte forbruger. Hvis den tillid skal genopbygges skal navnet hurtigt frem og indgyde tillid – masser af tillid.



I modsat fald forbliver flysæderne tomme og det ny Sterling får en meget kort levetid.



Vi i pressen kan godt leve med endnu et døgns udsættelse, men kan forbrugerne?




Skrevet af