Fredagskommentaren

Nej, selvfølgelig er de ikke forbi for dagens brudepar. De skal lige til at begynde. Hvor går mon bryllupsrejsen hen? Gætterier er velkomne, men det eneste vi ved er, at rejsen er berammet til at vare omkring tre uger. Foregår mon rejsen på business class til Hawaii, eller skal brudeparret på tur med hundeslæde i Grønland med Grønlandsfly? Eller måske på krydstogt med Grand Princess på onsdag fra København? Det eneste vi kan være nogenlunde sikre på er, at det ikke bliver en dansk kroferie, eller en tur til Australien.

Nej, vi giver op på Take Off’s redaktion og vælger et helt andet tema om hvedebrødsdage.

Allerede for et år siden sagde formanden for sammenslutningen af de største europæiske ruteselskaber (AEA), den danske koncernchef i Austrian Vagn Sørensen, at “snart vil hvedebrødsdagene for lavprisselskaberne være forbi, og så begynder hverdagen”.

Nogle af dem vil snart blive indhentet af deres egen tilsyneladende succes. Anført af Ryanair, som uafladeligt pumper pressemeddelelser ud om egne fortræffeligheder, så det efterhånden nærmer sig det pinlige. Ryanairs stab har om nogen gjort de etablerede flyselskaber, rejsebureauerne og deres kunder til tåber i en ny verden.



Det er i krisetider, man skal vise, om man har noget at stå imod med. Og mange lavprisselskaber har ikke meget at slås med, når de faste udgifter stiger. Og til dem hører først og fremmest brændstofpriserne, som desværre har sat kursen direkte i vejret. I går kostede olien 40 dollar pr. tønde, den højeste pris i 22 år.

Samtidig stiger dollaren, og det går galt inden længe. Primært for de økonomisk svage lavprisselskaber, men i anden omgang vil også pralhalsene fra Ryanair blive ramt. Fordi en Boeing 737 bruger præcis lige meget brændstof, hvad enten den flyver for Ryanair eller SAS. Eller Sterling og Maersk Air for den sags skyld.



Alligevel holdt Ryanair sig i denne uge ikke for god til, at præsident Michael O’Leary i sin selvgodhed gik ud og fortalte, hvordan de arme piloter får en lønforhøjelse på 14.000 kr. om året i tillæg til deres fyrstelige gage, som bare ikke er spor fyrstelig hos Ryanair, hvor mange europæiske piloter kun flyver for at kunne beholde deres licens i en situation med massearbejdsløshed.

Generelt er der en lønforhøjelse på tre procent til alle. En forhøjelse en anelse over inflationen.

“Selv i en svær tid er det vores højeste prioritet at belønne vort personale med højere betaling og bedre arbejdsforhold end vore konkurrenter. Selv om den kommende tid bliver hård, og vinteren ikke mindst, er det vores måde at sige tak på til personalet, som har gjort det så godt.

Historien har vist, at i en hård tid med konkurrence for lavprisselskaber er det selskabet med de laveste omkostninger, der vinder. Og det er Ryanair. Vi vil fortsætte med at tilbyde de laveste priser og tage markedsandele fra europæiske flyselskaber med de højere billetpriser, “fastslog O’Leary.



Halleluja, hvor det går! Frem med lommetørklæderne. Kan alle se og høre mig?

Jeg er nødt til at råbe lidt højere nu, for ellers går det galt. Manglende udvidelser med nye ruter til provinslufthavne, brændstofpriserne stiger med rekordfart, og jeg har lige givet tre procent i lønforhøjelser. Og mine udgifter til fly stiger, fordi det er korttidsleasede fly til dollars, som hovedsageligt udgør min flypark.

Har jeg måske ikke 2.200 ansatte (med tre procent lønforhøjelse), opererer jeg ikke 146 ruter fra 86 lufthavne? Havde jeg ikke over halvanden million passagerer fra Skandinavien i fjor? Har jeg måske ikke et pressebureau i Sverige og et i Århus, som sætter Danmarksrekord i udsendelse af pressemeddelelser? Labber journalisterne måske ikke vores budskaber i sig som sødmælk?

Jo, Michael, men snart er også dine hvedebrødsdage forbi !




Skrevet af