Kommentaren/Spidsen

Fusioner og partnerskab er også rejsebranchens aktuelle løsen.



Globaliseringen og den internationale økonomi betyder nye, nødvendige strukturer overalt i verden. Og inden for alle erhverv.



Derfor har vi slet ikke set den sidste omvæltning i branchens ejerskaber endnu.



En melding mandag fra Sterling fortalte om en nedjustering af forventningerne.



Børsnoterede selskaber har en pligt til at fortælle den fulde sandhed i den slags situationer. Derfor kommer halvvejsmeldinger, der godt kan virke lidt forvirrende på menigmand.



Sterling og Maersk gav inden fusionen begge underskud.



Da de to selskaber smeltede sammen lød meldingen fra den ny ledelse, at de regnede med et overskud på en kvart mia. danske kroner.



Alene det at vende et dobbelt underskud til et overskud er en præstation. Men beløbet lød overvældende. En slags pral efter devisen, at overdrivelse fremmer forståelsen.



Sterlings nedjustering er derfor ikke overraskende. Selskabet har sikkert hele tiden været forberedt på det, men det har nu i hvert fald nu måttet erkende, at der ganske vist vil være sorte trecifrede million- tal på bundlinien. Men kun det halve af de oprindelige lidt urealistiske mål..



Nu blev 2005 et af rejsebranchens bedste år. Nu regner man med et overskud på 120 millioner. Det er mildt sagt ikke en armods historie. Der er ingen grund til panik på Sterlings vegne. Indfries forventningerne er det under alle omstændigheder ”godt gået”.



Alligevel er der grund til at stoppe op. Pengerigeligheden er enorm, beskæftigelsen har aldrig været højere og mange har konverteret nogle af stigningerne i ejendomsværdi til forbrug – herunder også rejser.



Folk rejser som aldrig før. Pengene strømmer derfor ind hos dansk forankrede flyselskaber og rejsearrangører.



Men det er værd at bemærke, at tiden er ”unormal”.



Alle konjunkturer er med rejsebranchen. Måske har vi endda ikke set toppen endnu. Hidtil har mange af danskerne brugt de mange ”nye” penge til investeringer, ombygninger, biler og hårde hvidevarer. Behovet hos familien Danmark for statussymboler er så småt ved at være mættet. Bilsalget er f.eks. stagneret på sit aktuelle høje niveau.



Men stagneret er det.



Og det kunne betyde, at mange føler, at de har råd til at rejse endnu mere. Og vil gøre det.



Derfor kan 2006 og 2007 sagtens blive endnu bedre end 2005.



Men så vokser træerne heller ikke længere ind i himlen. Og derfor er det nu rejsebranche og flyselskaber skal tænke på, hvordan de sikrer deres virksomheder, når der kommer tilbageslag i økonomien. Og den aktuelle ekstravagance erstattes af dansk snusfornuft.

Skrevet af