Flyselskaber raser over falske bomber

Sikkerhedsfolk fra EU placerer løbende bombelignende genstande ombord på europæiske fly for at teste, om personalet er i stand til at finde dem.
Danske flyselskaber har i flere tilfælde været udsat for at blive testet, og fremgangsmåden ser ud til at fortsætte, selvom selskaberne er stærkt utilfredse med den og mener, den kan skade flysikkerheden.
”Der har været forskellige episoder, hvor der er placeret attraper. Men da besætningen ikke har vidst, at det var attraper, er det noget, som har skræmt dem. De berørte luftfartselskaber har påtalt det temmelig skarpt,” siger en kilde med stort kendskab til EU’s sikkerhedsprocedurer.

For ca. halvandet år siden blev det danske flyselskab Cimber Air udsat for en test. En mand fra EU’s auditørkorps sneg sig ind i et fly i Billund Lufthavn og placerede en attrap, mens personalet var ved at gøre kabinen ren mellem to flyvninger. Besætningen fandt hurtigt genstanden, der havde flere ledninger stikkende ud, og et EU-mærkat klistret på sig. ”Det er urimeligt at udsætte vores medarbejdere for den slags barnligheder. Besætningen synes, det var totalt åndssvagt. De samlede tingesten op og gav den til ham, der havde tabt den i vores fly,” fortæller Cimber Airs adm. direktør, Jørgen Nielsen.
Også hos SAS kender man til metoden. ”EU foretager naturligvis også kontrol af SAS, og jeg kan bekræfte, at den måde, som EU har kontrolleret de andre flyselskaber, også gælder for os. Men vi har ikke nogen kommentarer til, hvordan vores personale og passagerer har oplevet det. Det nøjes vi med at give til kende over for myndighederne,” siger pressechef Jens Langergaard.

Passagererne vil normalt ikke komme i kontakt med attrapperne, da de ikke må komme med på flyvningen, men hvis det sker, kan det true flysikkerheden, fordi besætningen skal iværksætte en omfattende nødprocedure. Det er en situation, som Jørgen Nielsen fra Cimber Air er stærkt utilfreds med. ”Det her med at placere ting i flyene er fuldstændigt vanvittigt. Det, man kan være bange for, er, at ham, der har smidt den, f.eks. falder og brækker benet, og attrapen dermed får lov at lette med flyet. Sker det, vil den blive håndteret, som om det var en bombe,” siger han.

(Børsen, d. 8. juni, 2007)

Skrevet af