Rejsende i Heathrow. (Foto: London Heathrow Airport | Facebook.com | PR)

Advarer: Nyt indrejsesystem kan føre til grænsekaos

En række parlamentsmedlemmer i Storbritannien råber vagt i gevær, fordi de øjner flere mulige udfordringer ved både timingen og selve indrejsesystemet ETA, der lanceres i faser i løbet af i år.

I øjeblikket er Storbritannien ved at udrulle det nye indrejsesystemet ETA, der i 2024 vil få betydning for rejsende fra omkring 90 lande. Det er det lokale alternativ til ESTA i USA eller ETIAS, der er navnet på det indrejsesystem, som ventes lanceret i EU’s medlemslande i løbet af næste år.

Kort før den nuværende valgkamp i Storbritannien gik i gang gjorde udvalget kaldet The Justice and Homes Affairs Committee of the Lords Tom Purslove, der er minister for migration og grænser, opmærksom på, at man har flere betænkeligheder ved tidsplanen og systemet generelt.

Medlemmerne nærer en frygt for, at sammenfaldet mellem udrulningen af Storbritanniens indrejsesystem og forberedelserne til både pendanten fra EU og lanceringen af det nye digitale system til grænsekontrol Entry/Exit System (EES) kan blive problematisk.

Stiller spørgsmål ved effektivitet
I et brev underskrevet af baron Donald Foster, der er formand for udvalget, lyder det, at man henstiller til at der afsættes mere tid til at implementere ETA-systemet, da politikerne mener, at der er behov for at forberede udrulningen grundigere, hvis man skal undgå indrejsekaos ved grænserne.

I udvalgets optik har hverken Storbritannien eller EU taget de nødvendige skridt i forhold til at oplyser borgerne tilstrækkeligt om de ændringer, det vil føre med sig, når indrejsesystemerne tages i brug, ligesom man mener det er en potentiel udfordring, at disse lanceres så tæt på hinanden.

De stiller desuden spørgsmålstegn ved hvor effektivt et værktøj, som ETA ender med at blive i systemets nuværende form.

Man mener nemlig blandt andet, at det i for høj grad vægter elektroniske løsninger. Det sker eksempelvis ved rejser mellem Irland og Nordirland, hvor elektroniske gates benyttes. Det problematiseres dog, fordi der har været flere tilfælde, hvor disse ikke har virket efter hensigten.

Hastigheden bekymrer
Udvalgsmedlemmerne fremfører derudover en betænkelighed ved, hvorvidt kravet om, at alle tilrejsende og transferpassagerer, der ikke har adresse i Storbritannien, skal betale en afgift på 10 pund (90 kroner), vil få rejsende til at vælge at flyve via andre storlufthavne end Heathrow.

Ifølge Donald Foster frygter man, at dette delelement i indrejsesystemet vil ende med at få store økonomiske konsekvenser for Heathrow, der med 79,1 millioner passagerer sidste år var den travleste lufthavn i Europa.

”Vi støtter tankerne bag ETA særligt at man ønsker at indsamle flere oplysninger om gæster fra visumfri-lande, der opholder sig kort tid i Storbritannien, men vi tvivler på, om systemet kan indfri de mål, der oprindeligt blev sat for det,” siger udvalgsformanden til Travel Weekly.

”Vi er bekymrede for hastigheden i ændringerne med tanke på den manglende grad af information til offentligheden og den forstyrrelse, det kan føre til, hvis ETA og EES implementeres på samme tid Vi mener heller ikke, at der er afsat tilstrækkelig tid til at foretage eventuelt nødvendige ændringer.”


Relaterede artikler:

Israel vil indføre forhåndsgodkendelse af turister

Nyt indrejsesystem for EU ventes lanceret i 2025

USA strammer regler for ESTA-ansøgninger