Costa Concordias havari: Vi venter på en god forklaring

Allerede to uger inde i 2012 oplevede vi noget, vi godt vidste kunne ske, men alligevel håbede aldrig ville ske. Et af de helt store moderne krydstogtskibe røg flere kilometer ud af kurs og sejlede i værste Titanic-stil i et klippeskær med katastrofale følger.

 

Gennem Panama-kanalen? Nej. I et isfyldt farvand? Nej. I en brandstorm? Nej.

 

Men i et mildt vintervejr langs Italiens vestkyst ud for Toscana på vej fra Rom til Savona. Med italiensk kaptajn og italienske officerer i bogstaveligste forstand på hjemmebane i en rute, de har sejlet igen og igen.

 

Da ulykken var sket, ser det på afstand ud til at være fulgt af et stykke redningsarbejde til ren bundkarakter anført af den panik, det er så uhyre vigtigt at undgå og som næsten altid får katastrofale følger.

 

Da Costa Concordia fredag aften ramlede ind i klippeskæret, som kaptajnen nu påstår ikke fandtes på hans søkort, var klokken omkring 22.00 efter afsejlingen fra Rom ved 19-tiden. På det tidspunkt var anden seating i de store restauranter i gang, og aftenens andet show i teatret kørte på fuld drøn, da der løb et brag, og lyset gik ud over hele skibet.

 

I teatret berettede nogen, at det var som om de alle pludselig befandt sig bag tæppet i stedet for foran. Og alt var panik.

 

Om kaptajnen var på broen på det tidspunkt, i en af restauranterne, eller i sin private lejlighed lige ved siden af broen, hersker der nogen tvivl om. Noget tyder på, at hans vicekaptajn havde vagten sammen med styrmand (eller flere).

 

Hvem talte til passagererne for at få ro? På hvilket sprog, eller måske på flere sprog. Costa er kendt for, at der mest tales italiensk, og der var altså 500 tyskere med og mange andre nationer blandt de 3.400 passagerer. Samt formentlig en række søfolk fra Asien.

 

Bedømt fra vidneudsagn i snart et par døgn var der ingen redningsøvelse efter afsejlingen fra Rom. Da Concordia i følge programmet udgår på denne rute fra Rom, men formentlig tager mange nye passagerer op i Savona næste dag, er det i orden at holde redningsøvelse inden for 24 timer.

 

Derfor har de fleste allerede været igennem øvelsen, og en ny redningsøvelse for dem, der var stået på i Rom, kunne så holdes umiddelbart efter afsejling fra Savona næste eftermiddag. Dermed er loven fulgt.

 

Costa-rederiet er registreret i italienske Genova og datterselskab af verdens største krydstogtrederi, Carnival fra USA. Her gør det virkelig ondt. Amerikanerne udgør over halvdelen af selskabets årlige krydstogtgæster, og dommen er på nuværende tidspunkt nådesløs i amerikanske medier. Og salgskurven vil den nærmeste fremtid tage et ordentligt dyk.

 

Først og fremmest hos Costa naturligvis, men også lidt for hele den ellers så succesfulde krydstogtindustri, som nu mangler en rigtig god forklaring på, hvad der skete.

 

Indtil videre er både kaptajn og vicekaptajn anholdt og skal i denne uge gennem nogle alvorlige afhøringer.

 

Bedst for rederiet vil det trods alt være, hvis der er tale om menneskelige fejl. Er det derimod galt med det supermoderne elektroniske navigationsudstyr, eller er der efterhånden kommet for mange ukvalificerede ansatte (blandt de ca. 1.000) om bord for at holde udgifterne nede, da har vi en situation, som vil få langt mere vidtrækkende følger.

 

Får krydstogtbranchen med en så vigtig medspiller som Costa først et sikkerhedsproblem, da vil meget ændre sig i det, der ellers tegnede til at blive et rekordår.

Skrevet af Ejvind Olesen